Mandatum tavoittelee sijoitustensa päästöjen vähentämistä nettonollaan

Lehdistötiedote 28.6.2024 klo 14.30

Mandatumin pitkäjänteinen työ sijoitussalkkunsa päästöjen vähentämiseksi jatkuu. Yhtiö on sitoutunut tavoittelemaan sijoitustensa nettonollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä.

Määrätietoinen kestävyystyö Mandatumissa jatkuu, kun yhtiö sitoutuu tavoittelemaan sijoitustensa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä nettonollaan vuoteen 2050 mennessä. Vahvistaakseen tavoitettaan Mandatum on liittynyt kansainväliseen Net Zero Asset Managers (NZAM) -aloitteeseen. Aloite on linjassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteen kanssa, jossa ilmaston lämpeneminen pyritään rajoittamaan 1,5 asteeseen. NZAM-aloitteeseen kuuluu satoja kansainvälisesti merkittäviä sijoittajia ja varainhoitajia, jotka ovat sitoutuneet tavoittelemaan nettonollapäästöjä sekä edistämään tavoitteen mukaista sijoittamista.

Osana sitoumusta Mandatum tulee asettamaan välitavoitteet päästövähennyksilleen sekä laatimaan konkreettisen suunnitelman niihin pääsemiseksi. NZAM-aloite antaa selkeän viitekehyksen tavoitteiden asetantaan ja raportointiin.

”NZAM-aloitteeseen liittyminen on tärkeä askel Mandatumin pitkäjänteisessä ja määrätietoisessa kestävyystyössä, ja se tukee matkaamme kohti sijoitustemme nettonollapäästöjä. Keskeistä sijoitustemme päästöjen vähentämisessä on edistää aktiivisen omistajuuden ja vaikuttamisen keinoin muutosta salkkuyhtiöidemme liiketoimintamalleissa ja sen kautta todellisissa päästöissä. Ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii toimenpiteitä laajalla rintamalla”, Mandatumin vastuullisen sijoittamisen johtaja Sari Rajakangas sanoo.

Vastuullisen sijoittamisen politiikka on ohjannut Mandatumin toimintaa vuodesta 2011, josta lähtien konsernissa on noudatettu YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Mandatum on rajoittanut sijoittamista fossiilisiin polttoaineisiin liittyviin yhtiöihin sekä asettanut tavoitteekseen poistaa vuoteen 2030 mennessä suorasta osake- ja korkosijoitussalkustaan yritykset, joiden liikevaihdosta yli 5 prosenttia perustuu kivihiileen sekä vuoteen 2040 mennessä yritykset, joiden liikevaihdosta yli 5 prosenttia perustuu öljyyn.

Lisätietoa Mandatumin vastuullisen sijoittamisen periaatteista ja eri omaisuuslajien vastuullisuudesta löytyy täältä: Mandatumin vastuullisen sijoittamisen katsaus 2023.

Lisätietoja:

Sari Rajakangas, vastuullisen sijoittamisen johtaja

sari.rajakangas(a)mandatum.fi, +358 50 538 9757

Niina Riihelä, SVP, Viestintä, markkinointi ja vastuullisuus

niina.riihela(a)mandatum.fi, +358 40 728 1548

Mandatum on rahan ja hengen erikoisosaamisen yhdistävä merkittävä finanssipalvelujen tarjoaja. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman palveluita kattaen omaisuuden- ja varainhoidon, säästämisen ja sijoittamisen, palkitsemisen ja sitouttamisen, eläkeaikaan varautumisen sekä henkilövakuuttamisen. Mandatum tarjoaa palveluita yritysasiakkaille, henkilöasiakkaille sekä institutionaalisille ja varainhoitoasiakkaille. Mandatumin liiketoiminnan menestyksen keskiössä ovat osaava henkilöstö, vahva brändi ja onnistuminen sijoitustoiminnassa. mandatum.fi/konserni