Huomattava kansainvälinen Torinon käärinliina - näyttely ja sindonologinen seminaari Savonlinnassa heinäkuussa 2012.

Report this content

Heinäkuussa 2012 saamme Suomeen arvovaltaisia luennoitsijavieraita tutkimusalalta, jota ei vielä juuri tunneta maassamme. Kysymys on sindonologiasta eli vanhojen hautatekstiilien, erityisesti Torinon käärinliinan ja kahden muun hautavaatteen, nim. Oviedon hikiliinan ja Manoppellon hunnun tutkimuksesta. Näiden kolmen tekstiilin katsotaan olleen Jeesus Nasaretilaisen haudassa. Usean kymmenen tieteenhaaran voimin on jo yli 30 vuoden ajan selvitetty liinojen historiaa, niiden kuderakennetta, ajoitusta, niissä olevia hautaamisen jälkiä, niihin keräytyneitä epäpuhtauksia ja kasvien siitepölyhiukkasia ja muodostettu teorioita liinojen kuvajaisten synnystä. On selvää, että viileään tieteelliseen pohdintaan sekoittuu intohimoista väittelyä tekstiilien aitoudesta puolesta ja vastaan.

Johtavat tutkimuskeskukset Italian Torinossa ja Espanjan Valenciassa

Maailmassa on yli 50 sindonologian tutkimuskeskusta. Useimmat niistä sijaitsevat angloamerikkalaisissa ja espanjan- ja portugalinkielissä maissa. Vanhin ja arvovaltaisin alan tutkimuslaitos on Torinossa (Centro Internazionale di Sindonologia), perustettu 1959. Sen nykyinen johtaja on professori Bruno Barbereis, ehkä tunnetuin ja tunnustetuin alansa edustaja saapuu puhumaan tutkimuksen uusimmista löydöistä ensi kesänä Savonlinnassa 21.7.2012 pidettävään kansainväliseen seminaariin.

Suurin sindonologiakeskus sijaitsee kuitenkin Valenciassa, Espanjassa. Se on perustettu 1987 nimeltään Centro Español de Sindonologia. Sen tutkimustavoiteet kohdentuivat aluksi lähinnä Oviedon hikiliinaan. Sen jälkeen kun oli käynyt ilmi, että sillä on kiistaton historiallinen yhteys Torinon käärinliinaan, on vertaileva tutkimus tullut tämän tutkimuskeskuksen tärkeimmäksi tavoitteeksi. Oviedon liinan tunnustetuin asiantuntija on Dr. Mark Guscin. Hän toimii päätoimittajana myös yhdessä alan johtaviasta aikakausjulkaisuista, Shroud Newsletterissä, jonka takana on British Society for the Turin Shroud.Vain muutama viikko sitten Valenciassa pidettiin suuri sindonologinen konferenssi nimeltään I. International Conference on the Holy Shroud in Spain. Sen tulokset julkistetaan lähiaikoina ja luvassa on yhä uusia syväluodattuja tutkimustuloksia vahvistamassa mainittujen hautaliinojen aitoperäisyyttä. Mark Guscin on myöskin tulossa puhumaan Savonlinnan seminaariin heinäkuussa. Hän osallistui Valencian konferenssiin, samoin kuin professori Barberis. Heillä on todellakin tuomisinaan uusimmat tutkimustulokset, joten Savonlinnan seminaari lupaa aimo annoksen mitä mielenkiintoisinta tietoa, niin asiantuntijapiireille kuin suurelle yleisölle.

Runsaasti tutkimustietoa netistä

Internet on myös sindonologisen tiedon tärkein levityskanava. Yhdysvaltalainen vuonna 1996 perustettu The Shroud of Turin Website (www.shroud.com) on nopeasti kasvanut maailman suurimmaksi alan foorumiksi. Muutama vuosi sitten siitä tuli organisaatio nimellä STERA Inc. (Shroud of Turin Education and Research Association). Sen presidenttinä toimii Barrie M. Schwortz, joka on valokuvaajana osallistunut useisiin Torinon käärinliinaan kohdentuviin tutkimusprojekteihin.

Schwortzin organisointikyvyn ansiosta on käynyt mahdolliseksi, että STERA Inc. on nyt maailman johtava liinatutkimuksen kuva-aineiston toimittaja. Siltä voi tilata kuva-aineistoa alan näyttelyihin. Vasta aivan viime vuosina on teknisesti ollut mahdollista tuottaa tutkimusalueen kannalta tärkein eli itse Torinon käärinliinan täysimittainen kopio hyvänä kangaspainatteena alkuperäisissä värisävyissään. Kopion saamisen ehtona on, että sen saa sijoittaa vain riittävän suureen sakraalitilaan. Liinan pituus kun on lähes 4,5 m ja leveys 1,1 m. Kopiot ovat niin laadukkaita, että katsojalle syntyy hätkähdyttävä vaikutelma aidon Torinon käärinliinan näkemisestä.

Aikaisemmat liinanäyttelyt Suomessa

Ensimmäinen kopio tilattiin Suomeen ja koko Pohjoismaihin keväällä 2010 Turun Martinkirkon näyttelyyn. Näyttely järjestettiin uudelleen siellä myös Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011.

Savonlinnan näyttely 30.6.-27.7.2012

Liina ja sen uskomattomia vaiheita ja siihen investoitua jättimäistä tutkimuspanostusta esittelevä näyttely on kesällä 2012 nähtävissä Savonlinna-Säämingin seurakuntakeskuksessa alkaen 30. kesäkuuta ja jatkuen aina 27. heinäkuuta. Samalla se on kaupungissa vietettävien oopperajuhlien 100-vuotisjubileumin oheisohjelmaa. Siihen voi tutustua nettisivulla www.shroud.fi

Savonlinnan kansainvälinen sindonologinen seminaari 21.7.2012

Vuorovaikutuksessa edellä mainittujen kansainvälisten organisaatioiden kanssa on käynyt mahdolliseksi järjestää maassamme ensimmäinen alan seminaari. Ne ovatkin sekä näyttelyn että seminaarin yhteistyökumppaneita. Näin on voitu saada luennoitsijoiksemme arvostetut alan tutkijat prof . Bruno Barberis ja tri. Mark Guscin.

Lauantaina 21.heinäkuuta 2012 alkaen kello 9 käynnistyy koko päivän kestävä kansainvälinen tieteellinen Torinon käärinliina – seminaari. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille. Mittavien järjestelykustannusten peittämiseksi peritään kohtuullinen osallistumismaksu 10 e. Ennakkoilmoittautumisen voi tehdä nettisivuilla (www.shroud.fi).

Mainittujen ulkomaisten esitelmöitsijävieraittemme lisäksi seminaarissa puhuvat suomalaiset asiantuntijat: dos. Sammeli Juntunen, prof.em. Jouko N. Martikainen ja dos. Juha Hiltunen.

Seminaarin osanottajille varataan tilaisuus kysymysten esittämiseen. Samassa yhteydessä on mahdollisuus tutustua myös näyttelyyn. Tarjolla olevan informaation äärellä joutuu epäilemättä ihmettelemään usein sitä, miten paljon nykytutkimus on kyennyt selvittämään liinoihin kätkeytyviä arvoituksia. Usein liinoja on pidetty väärennettyinä ja niihin uskovia haihattelijoina. Huolellisesti testattujen tieteellisten tulosten valossa tällaiselle ei enää ole tilaa. Tutkimuksen kärki kohdistuukin nyt ennen muuta kysymykseen, miten liinojen kiistatta ilmentämä suuri mysteeri on yleensäkään ymmärrettävissä. Lisäksi se, että liinoja on säilytetty liki kahden vuosituhannen ajan omaan aikaamme asti, puhuu jo puolestaan. Tämä tieto on mykistävä, sillä dokumentit voivat tämän pitkän historian varrelta kertoa lukuisista uhkatekijöistä ja vaiheista, mitkä tekevät siitä kenties maailman ihmeellisimmän matkakertomuksen. Tämän lisäksi tulee tarkka tieteellinen tieto. Tämän kaiken näyttely asettaa nykytekniikan ja tietämyksen avulla näyttelyvieraan ja seminaarin osanottajan katsottavaksi ja pohdittavaksi.

Kansainvälisten luennoitsijavieraiden biografinen esittely:

Bruno Barberis on syntynyt Italian Torinossa 1953. Hän on vuodesta 1983 saakka toiminut matemaattisen fysiikan apulaisprofessorina Torinon yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja julkaissut lukuisia tieteellisiä artikkeleita kansainvälisillä foorumeilla mm. kosmologiasta. Hän on tätä nykyä Torinon kansainvälisen sindonologiakeskuksen (Centro Internazionale di Sindonologia) tieteellinen johtaja. Vuodesta 1991 lähtien hän on vaikuttanut Torinon käärinliinan tieteellisen konservoinnin komiteassa, minkä tarkoituksena on parantaa toimenpiteitä ja menetelmiä tämän arvokkaan muinaisen tekstiilin ja pyhäinjäännöksen säilymiseksi mahdollisimman pitkälle myös tulevaisuuteen. Hän onkin yksi tuotteliaimpia sindonologeja yli kahdellakymmenellä kirjallaan ja sadallaviidelläkymmenellä artikkelillaan Torinon käärinliinasta. Hän matkustelee ympäri maailmaa luennoimassa (jo yli 2000 luentotilaisuutta) tästä aiheesta.

Mark Guscin on syntynyt Leedsissä Englannissa vuonna 1964. Hän opiskeli latinaa Manchesterin yliopistossa ja muutti Espanjaan La Coruñaan 1986, missä hän on työskennellyt mm. kääntäjänä ja tulkkina. Guscinin kielellinen ekspertiisi onkin vaikuttava, ulottuen kansainvälisistä valtakielistä klassiseen hebreaan ja kreikkaan. Hän on enemmässä määrin kuin yksikään toinen asiantuntija nostanut kansainvälisen tieteellisen huomion kohteeksi Espanjan Oviedossa pitkälti toistatuhatta vuotta säilytetyn tekstiilin, joka tunnetaan Kristuksen hikiliinana eli Sudarium Christinä. Viime vuosien tutkimus, mistä huomattava ansio kuuluu Guscinille, on voinut jokseenkin kiistattomasti osoittaa, että tällä reliikillä ja Torinon käärinliinalla on historiallinen yhteys toinen toisiinsa. Toisin sanoen, ne ovat kuuluneet samalle vainajalle. Guscin on julkaissut lukuisia kirjoja tähän aiheeseen liittyen, kirjoittanut satoja artikkeleita ja kiertää luennoimassa konferensseissa ja erilaisissa yleisötilaisuuksissa eri puolilla maailmaa. Hän on juuri tehnyt mielenkiintoisen uuden aluevaltauksen kirjoittamalla jännittävän romaanin, mikä liittyy Torinon käärinliinaan ja sen historiallisiin yhteyksiin modernin rakkausdraaman ja salapoliisitarinan puitteista. Sen nimi on All the Diamonds of the World (2011). Mark Guscin on suorittanut filosofian tohtorin tutkinnon Lontoon yliopistossa pääaineenaan Bysanttilainen historia ja historia. Hän on British Shroud of Turin Newsletterin päätoimittaja, mikä on yksi tärkeimpiä sindonologian aikakausjulkaisuja maailmassa.