Koulurauha julistettiin Porissa

MANNERHEIMIN LASTENSUOJELULIITTO TIEDOTE OPETUSHALLITUS Julkaisuvapaa 14.8.2002 SISÄASIAINMINISTERIÖN POLIISIOSASTO kello 12.15 Koulurauha julistettiin Porissa Koulurauha julistettiin keskiviikkona 14. elokuuta Porissa 13. kerran. Joonas Mansikka Pohjois-Porin koulusta luki julistuksen suomeksi ja Pauliina Hietala Björneborg Svenska Samskolanista ruotsiksi. Teemana tänä vuonna on turvallinen koulu. Teeman liittyvä materiaali on saatavilla Internetistä osoitteesta www.poliisi.fi/koulurauha. Julistuksen tekstissä kiinnitettiin huomiota siihen, ettei kenelläkään meistä ole oikeutta kiusata ja pilkata eikä käydä käsiksi ja vahingoittaa koulukaveriaan. Koulurauhan julistuksen tekstin ovat laatineet Itä-Porin koulun tukioppilaat. Liisantorille kokoontuneita koululaisia viihdytti Paleface. Tilaisuutta ennen palkittiin koulurauhajulisteen tekijä, Kaarina Grönroosin taidekoulun oppilas Salla Seppälä, julistustekstin laatijat sekä Länsi-Porin koulun kuvataideoppilaat, jotka suunnittelivat ja toteuttivat tilaisuuden lavasteet. Tilaisuuden yhteydessä Mannerheimin Lastensuojeluliiton järjestöjohtaja Tuija Sivonen totesi, että Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja koulut ovat olleet jo 30 vuotta kumppaneita tukioppilastoiminnassa. Kouluissa, joissa tukioppilastoiminta on aktiivista, on saatu ilahduttavia tuloksia koulun hyvästä yhteishengestä. Turvallinen koulu on mahdollinen, kun koululaiset, opettajat ja vanhemmat siihen yhteisesti sitoutuvat. Opetushallituksen pääjohtaja Jukka Sarjala kertoi, että jatkuvasti koulussa kiusattujen suhteellinen osuus on pysynyt suunnilleen samansuuruisena, sitä vastoin satunnaiset kiusaamiset ovat hieman vähentyneet. Koulujen väliset erot ovat huomattavia eikä niitä selitä koulun koko tai muut perinteiset selitysmallit. Erot saattavat johtua siitä, että kouluilla on erilaiset käytänteet ongelmatilanteiden varalle. Opetushallitus valmistelee parhaillaan uusia peruskoulun opetussuunnitelman perusteita ja niissä vaaditaan, että jokainen koulu suunnittelee etukäteen toimenpiteet, joiden mukaan edistetään terveyttä ja turvallisuutta koulussa. Tällaista suunnitelmallista ja määrätietoista varautumista vaativat päihdeongelmat, kiusaaminen ja muu väkivalta, onnettomuus- ja kriisitilanteet sekä mielenterveysongelmat. Poliisiylijohtaja Reijo Naulapää muistutti, ettei nuoria saa syyllistää yhteiskuntamme rikollistumisesta. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen hiljattain julkistama tutkimus osoittaa, että yhä useampi 15-16-vuotias nuori pidättyy kokonaan rikoksista ja rikkeistä. Sen sijaan aikuisille pitää hänen mukaansa heittää vakavasti pohdittavaksi, mikä yhteiskunnassamme on vialla, kun nuorten pahoinvointi johtaa yhä useammin vakaviin väkivallantekoihin, henkirikoksiin. Väkivaltaan tulee puuttua entistä ponnekkaammin jo kouluissa, ja hyviä vinkkejä saa Internetissä olevasta koulurauhamateriaalista. Koulurauhan julistus on Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Opetushallituksen ja sisäasiainministeriön poliisiosaston yhdessä järjestämä vuosittainen tapahtuma. Syyslukukauden 2003 alkaessa koulurauha julistetaan Rovaniemellä. Lisätietoja: MLL:n Satakunnan piirin ohjelmasihteeri Eeva-Liisa Koskinen, puhelin (02) 630 6411 MLL:n nuorisotyön päällikkö Susanna Kalavainen, puhelin (09) 3481 1420 MLL:n viestintäpäällikkö Juha Aromaa, puhelin (09) 3481 1580 tai 040-580 2393 Opetushallituksen ylitarkastaja Heidi Peltonen, puhelin (09) 7747 7271 Sisäasiainministeriön poliisiosaston tiedotuspäällikkö Kaija Uusisilta, puhelin (09) 160 44550 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/14/20020814BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/14/20020814BIT00290/wkr0002.pdf