Lasten ja nuorten puhelin päivystää jouluna

Mannerheimin Lastensuojeluliiton kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät vastaavat lasten ja nuorten puheluihin numerossa 0800 120 400 vuoden jokaisen päivänä, myös jouluna.

Jouluaatosta 24.12.2008 uudenvuodenpäivään 1.1.2009 Lasten ja nuorten puhelin päivystää joka päivä kello 14–17. Normaalisti puhelin päivystää maanantaista perjantaihin kello 14–20 ja lauantaista sunnuntaihin kello 17–20.

- Lasten ja nuorten puhelimessa keskustelujen aiheet ovat jouluna aika tavalla samat kuin arkenakin. Lapset ja nuoret kertovat kuulumisiaan, harmejaan ja ilojaan myös jouluaattona. Tietysti toivoisimme, että jouluna perheenjäsenillä olisi kerrankin aikaa toisilleen, aikaa kuunnella ja keskittyä yhdessä olemiseen. Kaikissa perheissä tämä toive ei toteudu, joten haluamme tarjota lapsille myös mahdollisuuden soittaa auttavaan puhelimeen, sanoo auttavien puhelimien päällikkö Anne Ryhänen.

Lasten ja nuorten puhelin on ainoa suomenkielinen, valtakunnallinen, kaikille lapsille ja nuorille tarkoitettu auttava puhelin. Puhelu numeroon 0800 120 400 on soittajalle maksuton. Lapset soittavat puhelimeen nimettömänä ja luottamuksellisesti. Kirjepalvelu toimii osoitteessa www.mll.fi/nuortennetti. Kirjeisiin luvataan vastata kahden viikon kuluessa. Käytännössä lapset ja nuoret saavat vastauksen muutamassa päivässä.

Vanhempainpuhelimessa joulutauko

MLL:n Vanhempainpuhelin päivystää normaalisti 23.12.2008 asti, jonka jälkeen puhelin jää joulutauolle. Normaaleihin päivystysaikoihin palataan jälleen 4.1.2009 alkaen.

Vanhempainpuhelin päivystää numerossa 0600 122 77 tiistaina kello 10–13 ja 17–20, torstaina kello 14–20 ja sunnuntaina kello 17–20. Puhelun hinta on 0,08 e/min + pvm/mpm. Vanhempainnettiin osoitteessa www.mll.fi voi kirjoittaa viestin myös joulutauon aikana, mutta vastausaika on normaalia pidempi.

Vanhempainpuhelimessa ja -netissä vanhempien kanssa pulmia ratkovat vapaaehtoiset päivystäjät, jotka ovat itsekin vanhempia. Vanhempainpuhelimeen voi soittaa missä tahansa vanhemmuuteen liittyvässä asiassa.

Lisätietoja:
- MLL:n päivystävä työntekijä, p. 075 324 5700