Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Eeva Kuuskoski MLL:n Etelä-Savon ja Kymen piirien syyskokouksessa:

MANNERHEIMIN LASTENSUOJELULIITTO TIEDOTE julkaisuvapaa 15.11.2003 kello 14.00 Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Eeva Kuuskoski MLL:n Etelä- Savon ja Kymen piirien syyskokouksessa: Lapsen kasvurauhaa ei saa häiritä Lapsi tarvitsee rauhaa kasvaakseen. Hänen on saatava opetella ympäröivään maailmaan suhtautumistaan turvallisessa ympäristössä. Lapsen kehitys ja kypsyminen persoonallisuudeksi vaarantuvat, jos hänen kasvuympäristöään rikotaan kuvilla, äänillä ja teksteillä, joita hän ei ymmärrä tai joita hän pelkää. Viime päivien esimerkkejä kasvurauhan häirinnästä on suuren postimyyntiyrityksen (Ellos Postimyynti Oy) koteihin jaettu joulukuvasto, jonka kannessa suloiset lapsenkasvot kurkkivat ikkunasta. Kun lapsi selaa ja katselee leluja ja kauniita joulukoristeita, hän törmää seksileikkeihin tarkoitettuihin hieromasauvoihin. Kannen perusteella vanhemmat eivät voi mitenkään epäillä kuvaston sisältöä ja siirtää sitä pois lapsen ulottuvilta. Postimyyntiyrityksen kyvyttömyys arvioida mainontansa vaikutuksia on vain yksi esimerkki aikuisten maailman sokeutumisesta. Vasta lukemaan oppinut pieni koululainen näkee tänä päivänä iltapäivälehtien pelottavia lööppejä. Sähköisen median puolella on sama ongelma. Televisio- ja radiotoimintalaki kieltää väkivaltaisuuden tai seksuaalisen sisällön takia lapsille sopimattomien ohjelmien lähettämisen siihen aikaan, kun lapset ovat television ääressä. Televisioyhtiöt ovat keskenään määritelleet katseluajaksi ajan ennen kello 21:tä. Viestintäviraston tehtävä on valvoa lain noudattamista. Vanhemmat ovat ottaneet myös Mannerheimin Lastensuojeluliittoon yhteyttä alkuillasta tv-ruudussa näkyvän seksin ja väkivallan takia. Vanhempien tehtävä on erityisesti kasvurauhan turvaaminen. He tarvitsevat siihen koko aikuisyhteisön tuen. Hyvinvointi-Suomessa on perusteltua odottaa, että koko yhteisö kunnioittaa lapsen kasvurauhaa. Viranomaisilla on oltava riittävät valtuudet ja resurssit lapsia suojelevien lakien tehokkaaseen valvontaan. Meillä vanhemmilla on markkinayhteiskunnassa myös mahdollisuus kuluttajina valinnoillamme vaikuttaa ja suosia niitä palvelujen tarjoajia, jotka ottavat lapsen huomioon. Lisätietoja: pääsihteeri Eeva Kuuskoski, (09) 3481 1550, 040 545 7956 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00730/wkr0002.pdf