Miten aivovamman saaneita lapsia kuntoutetaan?

MANNERHEIMIN LASTENSUOJELULIITON KUTSU LASTEN JA NUORTEN KUNTOUTUSÄÄTIÖ 7.5.2003 Miten aivovamman saaneita lapsia kuntoutetaan? Hyvä tiedostusvälineiden edustaja, Muistathan, että Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö ja HYKS Lasten ja nuorten sairaalan lastenneurologian yksikkö järjestävät seminaarin lasten ja nuorten aivovammakuntoutuksesta perjantaina 9.5.2003. Aikaisemmin saamassasi kutsussa oli seminaarin taustasta kertovassa osuudessa valitettava asiavirhe. Tässä kutsussa virhe on oikaistu, ja seminaarin taustan kuvausta on muutoinkin täydennetty. Alla olevaa tekstiä voi mielellään käyttää taustamateriaalina. Olet tervetullut kuuntelemaan johtavien asiantuntijoiden näkemyksiä lasten ja nuorten aivovammojen kuntoutuksesta seminaarin yhteydessä järjestettävälle lehdistölounaalle perjantaina 9.5.2003 kello 11.45 Lounas järjestetään HUS:n hallintorakennuksessa, sisäänkäyntikerroksessa, isossa kabinetissa, sisäänkäynti osoitteesta Stenbäckinkatu 9, Helsinki. Lounaalla kerromme tiivistetysti, mitä seminaari käsittelee. Tilaisuudessa on myös mahdollisuus keskustella asiantuntijoiden kanssa. Paikalla ovat neuropsykologi Göran Horneman Göteborgin yliopistosta, kehitys ja kasvatuspsykologian erityispsykologi, neuropsykologi Hanna Mäki MLL:n Lasten ja nuorten kuntoutussäätiöstä, neuropsykologi Marja- Liisa Kaipio Käpylän kuntoutuskeskuksesta, erityisluokanopettaja Nina Melamies MLL:n Lasten ja nuorten kuntoutussäätiöstä, neurologi Mikael Ojala Insuramedista, asiantuntijalääkäri Paavo Rissanen Kelasta, dosentti, neurologi Olli Tenovuo TYKS:sta ja professori Lennart von Wendt HYKS:sta. Asian taustaa lyhyesti Hankitulla aivovammalla tarkoitetaan keskushermoston vammaa, joka on syntynyt vastasyntyneisyyskauden jälkeen. Nämä vammat johtuvat liikennetapaturmista, putoamisista, keskushermoston tulehduksista, kasvaimista ja verenkiertohäiriöistä. Vaikeasta aivovammasta puhutaan silloin, kun tajuttomuus on kestänyt vähintään puolen tunnin ajan. Noin 50 lasta vammautuu maassamme pysyvästi tällaisen tapahtuman jälkeen. Lievissä aivovammoissa, joista usein käytetään epätarkkaa nimitystä aivotärähdys, tajuttomuus on hyvin lyhytkestoinen. Nämä vammat ovat erittäin tavallisia, eivätkä useimmat niistä aiheuta toiminnallisia ongelmia. On kuitenkin tutkimuksia, joissa on päädytty siihen, että neurologisia ongelmia voisi esiintyä jopa 15 prosentilla lievän aivovamman (aivotärähdyksen) saaneista lapsista ja nuorista. Ongelmat ovat periaatteessa lieviä ja "näkymättömiä", kuten keskittymisvaikeutta, muistihäiriöitä tai käytöksen muuttumista. Siitäkin huolimatta, että oireet ovat lieviä, ne saattavat haitata lapsen tai nuoren koulunkäyntiä ratkaisevasti, ellei niitä tunnisteta ja niihin puututa. Hankittu aivovamma edellyttää omaa kuntoutusohjelmaa, jonka tulisi etenkin alkuvaiheessa olla varsin intensiivinen. Muualla maailmassa tällaisia ohjelmia on ollut käytössä myös lapsille jo 1980-luvulta lähtien. Ainut Suomessa näiden lasten kuntoutukseen erikoistunut yksikkö on ollut Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön ylläpitämä kuntoutusyksikkö. Tämän yksikön toiminnan kattavuus on tähän saakka ollut varsin puutteellinen. Nyt julkistettava lasten ja nuorten aivovammakuntoutuksen ohjelma on lajissaan maamme ensimmäinen ja se tähtää lasten aivovammakuntoutuksen tason ja kattavuuden parantamiseen. Kuntoutusohjelman rahoittaminen toteutuu suunnitelman mukaisesti siten, että sairaalat, KELA ja vakuutuslaitokset tekevät yhteistyötä. Tässäkin mielessä kuntoutusohjelma edustaa uutta ajatusmallia. Osallistuminen Tiedotusvälineiden edustajat ovat myös tervetulleita seuraamaan seminaaria koko päiväksi kello 9.00-16.00. Ohjelma on nähtävissä sivulla www.mll.fi. Toivomme ilmoittautumista sekä lehdistölounaalle että seminaariin MLL:n Lasten ja nuorten kuntoutussäätiöön viimeistään torstaina 8.5.2003, puhelin (02) 2777 444, sähköposti huvitus@mll.fi. Lisätietoja: Hanna Mäki, MLL:n Lasten ja nuorten kuntoutussäätiö, puhelin (02) 2777 444 Nina Melamies, MLL:n Lasten ja nuorten kuntoutussäätiö, puhelin (02) 2777 444 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01100/wkr0002.pdf