29. Marcus Wallenberg -palkinto myönnettiin metallihihnateknologian kehittämisestä paperin kalanteroinnissa

Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa ojensi vuoden 2012 Marcus Wallenberg -palkinnon Mika Viljanmaalle Tukholman Grand Hôtel -hotellissa 1. lokakuuta 2012 pidetyssä juhlatilaisuudessa. Viljanmaa palkittiin hänen uraauurtavasta työstään metallihihnakalanteroinnin teknologian kehittämisessä. Menetelmä parantaa paperin painopinnan laatua, vähentää kuituraaka-aineen käyttöä ja tehostaa tuotantoa.

Kalanteroinnin avulla parannetaan paperipinnan ja painojäljen laatua. Metallihihnakalanterointi tuottaa sileämpää paperia ja kartonkia kuin perinteinen kalanterointi. Paperin ja kartongin jäykkyys ja bulkki ovat halutulla tasolla, mutta niiden valmistukseen kuluu 3–10 prosenttia vähemmän kuituraaka-ainetta. Lisäksi metallihihnakalanterointi vähentää energiankulutusta ja tehostaa tuotantoa muihin kalanterointimenetelmiin verrattuna. Menetelmä sopii etenkin edullisille kuitumateriaaleille, kuten kierrätyskuiduille. Sen avulla voidaan kehittää uusia paperi- ja kartonkituotteita, jotka ovat kustannuksiltaan kilpailukykyisiä.

”Metallihihnateknologia voi vaikuttaa merkittävästi paperi- ja kartonkiteollisuuteen sekä ympäristöön. Siitä voi kehittyä kattava teknologia-alusta, joka mullistaa paperin- ja kartonginvalmistuksen. Meihin teki suuren vaikutuksen myös Viljanmaan uraauurtava tutkimustyö, joka on erinomainen esimerkki vanhojen ajatusmallien rikkomisesta”, perusteli säätiön puheenjohtaja Marcus Wallenberg palkintotilaisuudessa.

Mika Viljanmaa
Diplomi-insinööri Mika Viljanmaa (s. 1966) aloitti uransa vuonna 1996 kehitysinsinöörinä Valmet Oy:n (nyk. Metso Paper) Järvenpään-yksikössä, jossa hän myös laati diplomityönsä Teknilliseen korkeakouluun. Vuonna 2003 Viljanmaa siirtyi johtamaan kalanteroinnin tutkimus- ja kehitystyötä Metso Paper Oy:ssä, ja vuodesta 2009 alkaen hänen vastuullaan on ollut pintakäsittelyteknologioiden tutkimus ja kehitys.

Marcus Wallenberg -palkinto
Marcus Wallenberg -palkinto perustettiin edistämään tieteellistä tutkimusta metsäteollisuudessa ja siihen liittyvillä teollisuudenaloilla. Palkinto myönnettiin nyt 29. kerran. Palkinnon arvo on kaksi miljoonaa Ruotsin kruunua.

Lisätietoja:
Per G. Broman, Marcus Wallenbergin säätiö, puh. +46 70 577 69 93
Lisätietoja Marcus Wallenberg -palkinnosta on osoitteessa www.mwp.org.