Kalixin "Punainen kulta" sai MSC-ympäristömerkin

Report this content

Samppanjaa, parmankinkkua ja Kalixin muikunmätiä yhdistävä tekijä on suojattu alkuperänimitys (SAN). Kesäkuussa Kalixin muikunkalastus sai myös MSC-sertifikaatin Pohjanlahdella. Nyt kalastajat voivat merkitä mätinsä MSC-ympäristömerkillä, joka on todiste siitä, että ”punaista kultaa” kalastetaan kestävällä tavalla.

"Haluamme osoittaa MSC-sertifioinnilla kalastustoimintamme olevan vastuullista. Tämä on tärkeää, sillä ihmisten ympäristötietoisuus on kasvanut entisestään. Sertifioinnin avulla pyrimme myös tuomaan muikun paremmin osaksi ruotsalaista ruokakulttuuria. Useat gourmet-ravintolat ovat osoittaneet kiinnostusta tuotetta kohtaan", kertoo projektin johtaja Folke Spegel, Norrbottenin rannikkokalastajien yhdistyksestä.

Sertifiointi vaatii tutkimustietoa

Kalixin MSC-sertifioitu muikunkalastus on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Ruotsalainen tiedeyhteisö on tutkinut muikkukannan kehitystä jo yli kymmenen vuoden ajan sekä kerännyt tietoja, jotka osoittavat kannan olevan elinvoimainen ja kalastustoiminnan kestävää.

Sertifikaatin haltija on Norbottenin rannikkokalastajien yhdistys, joka on tehnyt jo vuosia yhteistyötä Ruotsin maataloustieteellisen yliopiston sekä meri- ja vesiviraston kanssa."Tämä sertifiointi varmistaa, että kannamme vastuun kalakannan turvaamisesta myös tulevaisuutta varten”, sanoo rannikkokalastajien yhdistyksen puheenjohtaja Kjell Strombäck.

Kova työ on tuottanut tulosta - pohjoisen ylellinen ”kaviaari” saa vihdoin MSC-ympäristömerkin tuotepakkaukseensa.

"On erityisen ilahduttavaa nähdä kalastajien, jotka tarjoavat näin ikonista tuotetta kuluttajille, onnistuvan sertifioinnin avulla osoittamaan kalastustoiminnan olevan kestävällä pohjalla.
Kalastuksesta on saatavilla hyvin tutkimustietoa ja kalakanta on elinvoimainen. Tämän lisäksi kalastuksessa huomiodaan sen vaikutukset muuhun ekosysteemin”, sanoo MSC:n Skandinavian ja Itämeren alueen johtaja Christoph Mathiesen.

Ainutlaatuinen mäti

Kalixin muikunmädistä tekee ainutlaatuisen sen alkuperä. Haaparannasta Piteån eteläpuolelle ulottuva alue on muikulle erityislaatuinen, koska sinne virtaavat useiden jokien makeat vedet. Pohjanlahti on maailman suurin merellinen murtovesialue ja sen suolapitoisuus on alle 0,1%. Muikunmätiä tuotetaan useilla paikkakunnilla maailmassa, mutta täällä mädin väri on erityisen kellertävän punaista, ”Kalixin kaviaaria”.

MSC-ympäristömerkittyä "Kalixin kaviaaria" maisteltiin ruokafestivaaleilla

Ensimmäinen MSC-merkitty muikunmätipurkki avattiin Taste of Stockholm- ruokafestivaaleilla kesäkuussa. Makua sai arvioida myös 10-vuotiaiden koululuokka, joka oppi samalla MSC-organisaatiosta ja kestävästä kalastuksesta.
"Uskomme, että myös lasten täytyy tietää, miten he voivat vaikuttaa merien ja veistöjen hyvinvointiin tekemällä kestäviä valintoja. Ympäristömerkin avulla MSC haluaa auttaa kuluttajaa valitsemaan helposti vastuullisesti pyydetyn tuotteen", toteaa Christoph Mathiesen.

Muikkua kalastetaan syksyisin viisi viikkoa

Muikku (Coregonus Albula) on pieni lohikala, joka elää järvissä sekä Itämeren rannikolla. Kalat kasvavat harvoin yli 30 senttisiksi ja Pohjanlahden rannikolla muikku on lähes aina alle 17 senttistä.
Kalixin muikkua kalastetaan syyskuun lopulta lähtien ainoastaan viisi viikkoa, jolloin naaraskalat ovat täynnä mätiä. Vuosittainen kokonaissaalis on noin 1500 tonnia ja kalastajat ovat jo vuosia kehittäneet pyydyksiään, jotta niillä voitaisiin minimoida sivusaalista sekä estää nuorten muikkujen joutumista pyydyksiin.

Lisätietoja:

Janne Posti, MSC Project Manager for Finland

janne.posti@msc.org, +358 44 980 5916

Marine Stewardship Council (MSC) on kansainvälinen, voittoa tuottamaton organisaatio, jonka tavoitteena on muuttaa kala- ja äyriäistuotteiden tuotanto ekologisesti kestäväksi. MSC ylläpitää maailman ainoaa luonnonkalatuotteiden sertifiointi- ja ympäristömerkkiohjelmaa, joka on yhtenäinen ympäristömerkkien vaatimusten standardisoinnista vastaavan International Social and Environmental Accreditation and Labelling -organisaation ohjeistuksen sekä Yhdistyneiden Kansakuntien elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n merestä pyydettyjen kalojen ja kalatuotteiden ympäristömerkitsemisen ohjeistuksen kanssa. Nämä ohjeet perustuvat FAO:n laatimiin vastuullista kalastusta koskeviin menettelyohjeisiin. Ohjeissa edellytetään kalastussertifiointi- ja ympäristömerkitsemisjärjestelmiltä seuraavia asioita:

- Kolmannen osapuolen suorittama objektiivinen pyydystysmenetelmien arviointi, jossa hyödynnetään tieteellistä näyttöä;

- Prosessien läpinäkyvyys, yhteistyö sidosryhmien kanssa sekä toimiva huomautusmenettely;

- Standardit, jotka perustuvat kohdelajien, ekosysteemien sekä hallintokäytäntöjen kestävyyteen;

MSC:llä on toimistot Lontoossa, Seattlessa, Tokiossa, Sydneyssä, Haagissa, Edinburghissa, Berliinissä, Kapkaupungissa, Pariisissa, Madridissa ja Tukholmassa.

MSC-ohjelmassa on mukana yli 350 kalastusyritystä. Näistä 242 on jo saanut sertifikaatin ja 101 yrityksellä on arviointi käynnissä. Lisäksi 40–50 yrityksellä on kesken luottamuksellinen esiarviointi. MSC-sertifioitujen ja arvioinnissa olevien kalastusyritysten vuosittainen raportoitu saalis lähentelee kymmentä miljoonaa tonnia, mikä vastaa 10 prosenttia kaikesta maailmassa vuosittain villinä pyydetystä kalasta. Sertifioitujen kalastusyritysten saalismäärä on noin kahdeksan miljoonaa tonnia kaloja ja äyriäisiä vuodessa, joka vastaa yli yhdeksää prosenttia kaikista vapaina pyydetyistä merenelävistä. Maailmanlaajuisesti jo yli 27 000:lla tuotteella on MSC-ympäristömerkki. Nämä tuotteet ovat peräisin sertifioiduilta yrityksiltä, jotka toimivat kestävällä tavalla.

Lisätietoja MSC:n toiminnasta voi lukea verkkosivuiltamme www.msc.org