Maailman johtava kalan ympäristömerkintäohjelma laajentaa toimintaansa Suomeen

Report this content

Kansainvälinen Marine Stewardship Council (MSC) -järjestö on laajentanut toimintaansa Suomeen ja rekrytoinut maahan projektipäällikön. MSC hallinnoi maailman johtavaa kestävän kalastuksen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelmaa. Vastuullisesti pyydetyt kala- ja äyriäistuotteet kiinnostavat myös Suomessa, sillä uuden tutkimuksen* mukaan kalakantojen nykytila huolestuttaa yhä enemmän suomalaista kuluttajaa.

MSC tekee maailmanlaajuista yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa kestävien kalastuskäytäntöjen edistämiseksi ja MSC:n sinisen ympäristömerkin avulla kuluttajat voivat helposti tunnistaa sertifioidun ja kestävästä kalakannasta peräisin olevan tuotteen. Olemme erittäin kiitollisia BalticSea2020- säätiölle, jonka tuella meillä on mahdollisuus laajentaa toimintaamme myös Suomessa. MSC:n tavoitteena on edistää kestävän kalastuksen toimintaedellytyksiä alueella sekä parantaa suomalaisten kuluttajien mahdollisuuksia hankkia vastuullisesti pyydettyjä kala- ja äyriäistuotteita”, kertoo MSC:n Skandinavian ja Itämeren alueen johtaja Minna Epps.

Ympäristöystävällisesti tuotettujen elintarvikkeiden kysyntä on kasvussa

Viime elokuussa tehty kuluttajatutkimus* osoitti, että sinisen MSC-ympäristömerkin tunnisti 27 % suomalaisista, mutta ainoastaan 6 % vastaajista osasi yhdistää merkin kestävään kalastukseen. Vuonna 2010 Ruotsissa toteutettiin vastaavanlainen kyselytutkimus, jonka tulokset näyttivät lähes identtisiltä, mutta neljän vuoden aikana MSC-merkin tunnettuus on yli kaksinkertaistunut ruotsalaisten kuluttajien keskuudessa. Tutkimuksen mukaan markkinoinnilla on merkittävä vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ympäristömerkittyjen tuotteiden suosioon, minkä vuoksi MSC-kalatuotteiden kysyntä tulee suurella todennäköisyydellä kasvamaan myös Suomessa.

Tämän vuoksi työskentelemme aktiivisesti Suomen markkinoilla ja pyrimme saamaan MSC-ohjelmaan mukaan myös uusia yhteistyökumppaneita sekä parantamaan MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden tarjontaa”, toteaa MSC:n Suomen projektipäällikkö Janne Posti.

Lokakuussa MSC avasi suomenkielisen verkkosivuston ja järjesti ensimmäisen vuositapaamisen kaupallisille yhteistyökumppaneille. Tällä hetkellä Suomen markkinoilla on 336 MSC-ympäristömerkittyä tuotetta ja neljällätoista yrityksellä on MSC:n jäljitettävyysstandardin sertifiointi.

Tutkimuksessa selvisi myös kuluttajien myönteinen suhtautuminen MSC -organisaation toimintaa kohtaan ja 64 % prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kalastusyrityksen on täytettävä erittäin korkeat ympäristövastuullisuuden kriteerit voidakseen käyttää MSC-logoa tuotteissaan.

*Kuluttajatutkimus toteutettiin AMR Marketing Researchin toimesta elokuussa 2014.

Lisätietoja:

Janne Posti, Project Manager / MSC Finland

janne.posti@msc.org

www.msc.org

Marine Stewardship Council (MSC) on kansainvälinen, voittoa tuottamaton organisaatio, jonka tavoitteena on muuttaa kala- ja äyriäistuotteiden tuotanto ekologisesti kestäväksi. MSC ylläpitää maailman ainoaa luonnonkalatuotteiden sertifiointi- ja ympäristömerkkiohjelmaa, joka on yhtenäinen ympäristömerkkien vaatimusten standardisoinnista vastaavan International Social and Environmental Accreditation and Labelling -organisaation ohjeistuksen sekä Yhdistyneiden Kansakuntien elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n merestä pyydettyjen kalojen ja kalatuotteiden ympäristömerkitsemisen ohjeistuksen kanssa. Nämä ohjeet perustuvat FAO:n laatimiin vastuullista kalastusta koskeviin menettelyohjeisiin. Ohjeissa edellytetään kalastussertifiointi- ja ympäristömerkitsemisjärjestelmiltä seuraavia asioita:

• Kolmannen osapuolen suorittama objektiivinen pyydystysmenetelmien arviointi, jossa hyödynnetään tieteellistä näyttöä;

• Prosessien läpinäkyvyys, yhteistyö sidosryhmien kanssa sekä toimiva huomautusmenettely;

• Standardit, jotka perustuvat kohdelajien, ekosysteemien sekä hallintokäytäntöjen kestävyyteen;

MSC:llä on toimistot Lontoossa, Seattlessa, Tokiossa, Sydneyssä, Haagissa, Edinburghissa, Berliinissä, Kapkaupungissa, Pariisissa, Madridissa ja Tukholmassa.

MSC-ohjelmassa on mukana yli 343 kalatalouden yritystä. Näistä 242 on jo saanut sertifikaatin ja 101 yrityksellä on arviointi käynnissä. Lisäksi 40–50 yrityksellä on kesken luottamuksellinen esiarviointi. MSC-sertifioitujen ja arvioinnissa olevien kalastusyritysten vuosittainen raportoitu saalis lähentelee kymmentä miljoonaa tonnia, mikä vastaa 10:tä prosenttia kaikesta maailmassa vuosittain villinä pyydetystä kalasta. Sertifioitujen kalastusyritysten saalismäärä on noin kahdeksan miljoonaa tonnia kaloja ja äyriäisiä vuodessa, joka vastaa yli yhdeksää prosenttia kaikista vapaina pyydetyistä merenelävistä. Maailmanlaajuisesti jo yli 25 000:lla tuotteella on MSC-ympäristömerkki. Nämä tuotteet ovat peräisin sertifioiduilta yrityksiltä, jotka toimivat kestävällä tavalla.

Lisätietoja MSC:n toiminnasta voi lukea verkkosivuiltamme www.msc.org