Kaupat toisensa perään –

Vahvassa kasvussa oleva cleantech-yritys Merus Power tekee tiliä Afrikan mantereella

Merus Power Oy on solminut kaksi merkittävää kauppaa Sudanissa. Yhtiö toimittaa sähkön laatua parantavat ja epätasaisesta sähkönkäytöstä johtuvia häiriöitä tasaavat järjestelmät kahdelle maan pääkaupungissa sijaitsevalle terästehtaalle. Suomalaisen start-up yrityksen liikevaihdosta peräti 60 % tulee tänä vuonna Afrikan mantereelta. Yhtiö on saanut jalansijaa myös muun muassa Venäjän terästeollisuudessa. Merus Powerin tuotteet sekä suunnitellaan että valmistetaan Suomessa. Energiatehokkuuden parantamiseen keskittyvät cleantech-yritykset ovat yksi Suomen uusista vientituotteista.

Merus Power Oy on tehnyt kumppaniensa kanssa kaupat sähkön laatua parantavien järjestelmien toimittamisesta kahdelle Sudanin pääkaupungissa Khartumissa sijaitsevalle terästehtaalle.

Yhtiö toimittaa edistyksellisen STATCOM-järjestelmänsä Khartumissa sijaitsevalle Al Asaad -terästehtaalle yhteistyössä italialaisten kumppaneidensa kanssa. High Tech Steel -terästehtaalle Merus Power toimittaa puolestaan SVC-järjestelmän, yhtiön turkkilaisen kumppanin vastatessa tarvittavien kenttälaitteiden toimittamisesta. Järjestelmät valmistetaan yhtiön tehtaalla Nokialla ja toimitetaan asiakkaalle tammikuussa 2014.

Molemmilla tehtailla Merus Powerin ratkaisut parantavat laitosten energiatehokkuutta ja lisäävät tehtaan tuotantokapasiteettia teräksen sulatusaikaa lyhentämällä. Lisäksi laitteet poistavat sähkön käytön häiriöitä ja mahdollistavat tehtaan ongelmattoman liittymisen sähköverkkoon.

Merus Power valittiin molempiin hankkeisiin edistyksellisen ja suorituskykyisen teknologiansa sekä asiakaskohtaisesti tehdyn suunnittelutyön perusteella. Vaa’assa painoi myös yhtiön kyky nopeaan toimitukseen.

”Meillä on pitkä kokemus terästeollisuuden ratkaisuista ja partnerikonseptimme osoittautui ylivoimaiseksi kilpailutekijäksi: kykenimme kumppaniemme kanssa rakentamaan kilpailukykyisen ja pitkälle räätälöidyn avaimet käteen -kokonaisuuden asiakkaalle. Laitteillamme on myös erittäin lyhyt, 1-2 vuoden takaisinmaksuaika”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Kari Tuomala.

Merus Power on saanut vahvan jalansijan terästeollisuuden parissa. Yhtiö teki hiljattain kaupat myös sähkön laatua parantavan STATCOM-järjestelmän toimittamisesta Venäjän Jekaterinburgissa sijaitsevalle terästehtaalle.

Aikaisemmin tänä vuonna yhtiö on toimittanut ratkaisuja myös muun muassa Afrikan kaivosteollisuuden tarpeisiin.

Merus Power vahvan kasvun tiellä

Vasta nelivuotiaaksi yritykseksi Merus Power on myynyt ratkaisujaan jo laajasti, sillä se on tehnyt kauppaa jo 16 maassa. Yhtiö nimettiin kuluvan vuoden alussa Talouselämä-lehden listauksessa Suomen lupaavimpien start-up -yritysten joukkoon. Energiatehokkuuden parantamiseen ja kestävän talouden tukemiseen liittyvät yritykset olivat listalla muutenkin vahvasti edustettuna. Kestävän talouden yrityksiä listalla oli joka neljäs.

”Lupaavimmat energiatehokkuutta edellyttävät markkinat ovat Aasiassa, Lähi-idässä ja Afrikassa, koska siellä investoidaan teollisuuden rakentamiseen. Esimerkiksi juuri Sudanin terästeollisuus kasvaa ja kehittyy nopeasti”, Tuomala sanoo. ”Toinen keskeinen kokonaisuus ovat sellaiset vahvasti tuulivoimaa hyödyntävät maat kuten Australia, Etelä-Afrikka ja Iso-Britannia, joissa on edistykselliset sähköverkkostandardit. Energiatehokkuuteen ja prosessien kehittämiseen panostetaan tällä hetkellä vahvasti, vaikka muuten investointien kanssa oltaisiinkin varovaisia.”

FAKTA

• Cleantech eli "puhdas teknologia" tarkoittaa tuotteita, palveluita, prosesseja ja teknologioita, jotka ehkäisevät tai vähentävät liiketoiminnan negatiivisia ympäristövaikutuksia.
  • Suomessa ala työllistää noin 50 000 henkeä ja sen liikevaihto kasvaa 10 % vuosittain
  • Suomalaiset yritykset ovat vahvoja erityisesti bioenergiaa, puhtaita prosesseja ja energiatehokkuutta koskevissa ratkaisuissa.

Lisätietoja: Kari Tuomala, Toimitusjohtaja Merus Power Dynamics Oy, puh. 040 541 1256, kari.tuomala (at) meruspower.fi

Merus Power on nopeasti kasvava cleantech-yhtiö, jonka päätuotteet aktiivisuodattimet ja STATCOM- sekä SVC-järjestelmät parantavat sähkön laatua, säästävät energiaa, lisäävät prosessien tuotantokykyä ja mahdollistavat uusiutuvan energian verkkoonkytkennän verkkoyhtiöiden vaatimusten mukaisesti. Yhtiö on mukana TEKESin nuorten innovatiivisten yritysten rahoitusohjelmassa ja Cleantech Finland’ssa ja sitä ovat rahoittaneet Finnvera,  Inventure Fund ky ja VNT Management Oy . www.meruspower.com

Avainsanat: