TIEDOTE: MARLI HAKEE KASVUA TUOTEMERKKIENSÄ VAHVISTAMISESTA

Report this content

MARLI HAKEE KASVUA TUOTEMERKKIENSÄ VAHVISTAMISESTA Turkulainen Marli panostaa brandiensä vahvistamiseen. "Kilpailun kiristyessä mehualalla meidän on ollut pakko jatkuvan toiminnan tehostamisen lisäksi panostaa vahvemmin markkinointiin ja brandeihin. Haluamme olla jatkossakin markkinajohtaja Suomessa", Marlin toimitusjohtaja Timo Laukkanen linjaa. Kilpailu mehualalla on kiristynyt vuosi vuodelta. Mehun kulutus Suomessa on ollut vuosia noin 60 litraa asukasta kohden vuodessa, eikä merkittävää kasvua ole odotettavissa. A.C.Nielsenin tekemän markkinatutkimuksen mukaan Marlin markkinaosuus volyymissä oli alkuvuonna juomavalmiissa mehuissa 31 % ja laimennettavissa mehuissa 53 %. Juomavalmiissa mehuissa Valio on markkinoiden kakkonen 18 %:n osuudella ja Felix Abba vastaavasti 22 %:n osuudella laimennettavissa mehuissa. Kaupan omat merkit ovat olleet kasvussa. Kolmen vuoden aikana niiden osuus on kasvanut eniten ja yhteensä se on runsaat 20 %. Appelsiini- ja omenatäysmehuissa hintakilpailu on rankkaa ja markkinaosuudet heilahtelevat voimakkaasti. Bonne-Juomat, Vip Juicemaker ja Riitan Herkku fokusoivat toimintaansa täysmehusegmenttiin. "Täysmehuissa valmistuskapasiteettia on maassamme runsaasti. Se johtaa kovaan hintakilpailuun ja erittäin alhaisiin katteisiin. Olemme mukana myös tässä mehusegmentissä, mutta emme muiden tuotteiden kustannuksella", Laukkanen jatkaa. Kilpailun kiristymisen taustalla on vähittäiskaupan keskittyminen ja ketjuuntuminen. Kaupan omien merkkien kasvu on ollut huomattavaa. Kansainvälisten vähittäiskauppojen Suomeen tulo on näkynyt myös mehualalla. "Kilpailu hyllytilasta on kovaa, eikä kaupan omien merkkien lisäksi hyville hyllypaikoille mahdu jatkossa kuin markkinaykkönen", Laukkanen ennustaa. Marli on tehnyt strategisen valinnan panostamalla omien brandiensä vahvistamiseen ja markkinointiin. Tällä tavoin markkinaykkönen uskoo säilyttävänsä asemansa ja voivansa jopa vahvistaa sitä edelleen. "Aiemmin meillä oli 11 eri tuotemerkkiä. Nyt keskitämme toimintamme kolmeen strategiseen brandiin, Marliin, Mehukattiin ja graniniin, sekä pariin kolmeen taktiseen brandiin. Kun vielä kolminkertaistamme markkinointipanostuksemme, uskomme pärjäävämme kilpailussa"; Laukkanen sanoo. Mehualan rakennemuutos on viime vuosikymmenellä ollut voimakas. Pieniä tehtaita on suljettu ja yhtiöitä on yhdistetty. Marlikaan ei ole ollut tästä kehityksestä sivussa, vaan yhtiön lähihistoriassa on toimintojen yhdistäminen Chymoksen kanssa. Mehuihin keskittymisen jälkeen yhtiön uudeksi isännäksi tuli Euroopan markkinajohtaja EckesGranini. "Uusi omistaja on avannut meille mahdollisuuden markkinoida tuotteitamme Baltian maissa. Pystymme valmistamaan mehuja Turussa myös Baltian maihin, joita pidämme lähimarkkinoinamme. Jatkossa panostamme myös Skandinaviaan", Laukkanen jatkaa. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Timo Laukkanen, puh. 0400 - 827 261 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/30/20040630BIT00070/wkr0001.doc