Marski Data Oy Savonlinna hakee yrityssaneeraukseen - taustalla yritykseen kohdistunut petos

Report this content

Marski Data Oy Savonlinna on tänään jättänyt yrityssaneeraushakemuksen. Syynä on yritykseen kohdistunut petos ja siitä aiheutuneet veroseuraamukset. Matkailijamyyntimenettelyn asiakkaana olleet venäläiset matkailijat ovat huijanneet Marski Data Savonlinnaa väärennetyillä tullileimoilla. Viranomaiset tutkivat parhaillaan rikosta.

Yhtiö on palauttanut asiakkailleen arvonlisäveroja asiakirjojen perusteella, jotka ovat jälkikäteen osoittautuneet väärennetyiksi. Nyt verottaja perii petoksen perusteella maksettuja arvonlisäveron palautuksia itselleen. Verottajan perintätoimenpiteistä johtuen yhtiö on pakotettu hakeutumaan yrityssaneeraukseen.

Liiketoiminta itsessään on kannattavaa ja yhtiö pyrkii jatkamaan toimintaansa Savonlinnassa.

“Tarjoamme asiakkaillemme jatkossakin laadukkaita ja kilpailukykyisiä palveluita. Samalla haluamme pitää kiinni motivoituneista työntekijöistämme. Olisi kohtuutonta asiakkaitamme, työntekijöitä sekä savonlinnalaisia kohtaan, jos joutuisimme lopettamaan toimintamme tämän petoksen ja mielestämme perusteettomien perintätoimien takia”, korostaa Marski Data Oy Savonlinnan toimitusjohtaja Toni Nuopponen.

Yhtiö on tehnyt verottajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen verotuksen oikaisulautakunnalle. Prosessia jatketaan tarvittaessa hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen, sillä Marski Data Oy Savonlinna katsoo toimineensa oikein, vilpittömästi ja hyvässä uskossa.

Väärennysvyyhtiin liittyvän käynnissä olevan Tullin esitutkinnan yhteydessä Marski Data Oy Savonlinnan hallituksen puheenjohtajaa Armi Salo-Oksaa on myös kuultu.

“Olen ollut mielelläni kuultavana, koska haluan auttaa viranomaisia asian selvittämisessä. Yhtiö on joutunut rikoksen kohteeksi eikä ole toiminut vilpillisesti. Autan jatkossakin kaikkia viranomaisia parhaan kykyni mukaan”, sanoo Salo-Oksa.

Marski Data Oy Savonlinna on esimerkki perheyrityksestä, joka sitoutuu toiminta-alueelleen ja jonka työkulttuuri on kannustava.

“Kohtelemme työntekijöitämme hyvin ja hoidamme viranomaisvelvoitteet, kuten verot, täsmällisesti. Petoksen aiheuttamasta hankalasta tilanteesta huolimatta Marski Data Oy Savonlinna on kasvu-uralla”, toteaa Salo-Oksa.

Lisätietoja:

Toni Nuopponen