MAAILMAN ELÄINTENPÄIVÄÄ VIETETÄÄN 4.10.

MAAILMAN ELÄINTENPÄIVÄÄ VIETETÄÄN 4.10. Kilpailu ala-asteen kouluille: mitä merkitsee "olla elämänsä kunnossa"? Maailman Eläintenpäivää vietetään eläinten suojelupyhimyksen Fransiskus Assisilaisen (1181-1226) muistoksi. Luonto ja sen kaikki olennot olivat Fransiskus Assisilaisen sydäntä lähellä, ja pyhimystarun mukaan hän ymmärsi eläimiä ja keskusteli näiden kanssa. Maailman Eläintenpäivään liittyen Masterfoods Oy, Suomen Kennelliitto ja Suomen Kissaliitto ovat yhteistyössä koonneet peruskoulujen ala-asteiden oppilaille suunnatun opetusaineiston, joka ilmestyy nyt viidennen kerran. Kouluaineisto on erittäin suosittu: tänä vuonna sitä on tilattu yli tuhanteen kouluun yhteensä lähes 6500 kappaletta. Koulumateriaalin yhteydessä on myös julistettu kilpailu, jossa jaetaan kaksi 1000 euron rahapalkintoa. Maailman Eläintenpäivä julistettiin vuonna 1931 Italian Firenzessä järjestetyssä eläinsuojelu-kongressissa, mutta sen vietto yleistyi Keski- Euroopassa vasta 1980-luvun alussa. Nykyisin päivää vietetään jo noin 40 maassa ympäri maailmaa. Suomessa Fransiskus Assisilaisen muistopäivää on vietetty vuodesta 1990 lähtien, ja Eläinten viikkoa vuodesta 1959. Tänä vuonna Maailman Eläintenpäivän koulupaketin teema on "Elämänsä kunnossa". Materiaali kertoo perusasiat kissojen ja koirien hoidosta: miten ruokkia lemmikki, liikkua sen kanssa ja hoitaa sen terveyttä, jotta lemmikki - ja omistaja - olisivat elämänsä kunnossa. Maailman Eläintenpäivän koulupaketin yhteydessä julistetaan myös kilpailu, jonka tehtävä on kuvakollaasin kokoaminen ryhmätyönä. Tehtävän tarkoitus on esittää lasten näkemys asioista, jotka heidän mielestään vaikuttavat siihen, että lemmikkikoira ja/tai -kissa ja sen emäntä tai isäntä voivat hyvin. Asiat voivat olla fyysisiä tai henkisiä, isoja tai pieniä. Kollaasin koolla ei ole rajoituksia. Se voi sisältää kuvia, tekstiä, tekstiilejä, askartelutarvikkeita tms. Se voi myös olla tarina, peli, arvoitus tms. Tärkeintä on, että kollaasi on kunnianhimoisesti ja huolellisesti tehty ja että se saisi oppilaat itsensä miettimään, mitä tarkoittaa "olla elämänsä kunnossa". Kilpailun palkintoina jaetaan kaksi 1000 euron rahapalkintoa: 1.-3. luokkalaisten sarjan voittajalle ja 4.-6. luokkalaisten sarjan voittajalle. Palkinnot on tarkoitettu käytettäväksi johonkin koko luokan yhteiseen asiaan, kuten luokkaretkeen tai leirikouluun. LISÄTIETOJA: Masterfoods Oy, Brands Manager Leni Valsta, puh. (09) 7739 4343, leni.valsta@eu.effem.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020930BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020930BIT00290/wkr0002.pdf