Maailman Eläintenpäivää vietetään maanantaina 4. lokakuuta.

29.9.2004 Eerika ja Arttur saivat "Vuoden Lemmikkieläinteko" -tunnustuksen MAAILMAN ELÄINTENPÄIVÄÄ VIETETÄÄN MAANANTAINA 4. LOKAKUUTA Tänä vuonna Maailman Eläintenpäivänä halutaan muistuttaa, kuinka tärkeää on huolehtia hyvin ja vastuullisesti kodin lemmikeistä. Vastuullisesta lemmikinomistajuudesta myönnettävä "Vuoden Lemmikkieläinteko" - tunnustuksen sai tänä vuonna nuori pari, joka on esimerkki rakastavista ja vastuullisista lemmikinomistajista. Eerika Roos ja Arttur Kulvik Vantaalta vastaanottivat "Vuoden Lemmikkieläinteko" -tunnustuksen pitkäjänteisen ja sitoutuneen lemmikinomistajuuden ansiosta. Maailman Eläintenpäivää vietetään eläinten suojelupyhimyksen Fransiskus Assisilaisen (1181-1226) muistoksi. Luonto ja sen kaikki olennot olivat Fransiskus Assisilaisen sydäntä lähellä, ja pyhimystarun mukaan hän ymmärsi eläimiä ja keskusteli näiden kanssa. Eläintenpäivä julistettiin vuonna 1931 Italian Firenzessä järjestetyssä eläinsuojelu-kongressissa, mutta sen vietto yleistyi Keski-Euroopassa vasta 1980-luvun alussa. Eläintenpäivän vietto juurtui meille v. 1990, jolloin lemmikkieläinruokia maahantuova Masterfoods Oy toi päivän Suomeen. Vastuullisuus on teema, joka istuu hyvin Maailman Eläintenpäivään. Elämää lemmikkien ehdoilla Eerikan ja Artturin tarina on hellyttävä ja vastuullinen kertomus siitä, miten lemmikkieläimet sopivat nuoreenkin kotiin. Nuoripari huomasi vuonna 2000 ajattelevansa yhä useammin omaa lemmikkiä. Koiran hankinta siinsi kummankin mielessä, yhteisenä toiveena tanskandoggi. Kaupunkiympäristöön isokokoisen lemmikin hankinta kuitenkin hieman mietitytti, mutta jo seuraavana vuonna löytyi uskallusta ottaa sopiva pentu perheeseen. Tanskandoggi "Bombur" saapui nuoren parin kotiin, josta alkoi elämänmuutos koko perheessä. Koirien tottelevaisuuskoulutus, ravinto- ja terveystiedon haku, ulkoiluttamiset, lääkärillä käynnit ja toisiinsa totuttelu oli uutta arkea pennun tultua perheeseen. Koirapsykologillakin käytiin oppimassa, kun Bombur nuorena koki eroahdistusta. Bomburille hankittiinkin seuraksi kaksi iloista marsua, jotka jaksavat kiinnostaa ja innostaa suurta koiraa. Koiran kuljetus Tanskandoggi on isokokoinen lemmikki, joten uusi perheenjäsen vaati väistämättä tilavan auton hankinnan. Bomburia oli tarve kuljettaa paikasta toiseen, metsään lenkille tai agility-harjoituksiin, joissa suurikin koira viihtyy. Eerika kertookin, että tanskandoggin kanssa voi harrastaa ihan mitä vaan, kunhan koira itse innostuu asiasta. Uuden auton myötä Bombur matkustaa turvallisesti mukana mihin tahansa perhe menikin. Koiralle seuraksi koira Bomburin ollessa noin vuoden ikäinen alkoi ajatus toisen koiran hankkimisesta kyteä. Vaikka pienet marsut olivat Bomburille kivoja kavereita, tuntui Artturista ja Eerikasta tylsältä jättää Bombur kotiin ilman toisen koiran seuraa. Eerikalla oli mielessä narttukoira, jonka kanssa voisi harrastaa koiranäyttelyitä. Nuori tanskandoggineiti "Tilda" löytyikin pian, ja Bombur sai "oman koiran". Koirista tuli oitis parhaimmat kaverit, vaikka niiden luonteet ovatkin omistajien mukaan kovin erilaiset. Tosikko-Bombur sai vilkkaan ystävän nuoresta ja leikkisästä Tildasta. Tilda ja Bombur alkoivat myös käydä yhdessä koirakoulussa, ja Tildasta onkin kehittynyt lupaava näyttelykoira. Koirille tilaa Kun perheeseen kuului kahden aikuisen ja kahden marsun lisäksi myös kaksi tanskandoggia, alkoi kolmio Helsingin Kalliossa tuntua kovin pieneltä. Koirat tarvitsevat tilaa ympärilleen ja oma piha tuntui olevan Bomburille ja Tildalle paras ratkaisu. Jonkin aikaa mietittyään Eerika ja Arttur päättivät asettaa koirien edun ensimmäiseksi, ja niin oli kaupunkiasunnon vaihto edessä. Vanhahko omakotitalo, jossa oli iso piha ja koirille oma huone löytyikin tuota pikaa Vantaalta. Pihaan perhe rakensi aitauksen, jossa koirat vapaasti saavat juoksennella, kaivella ja mönkiä maata. Omassa huoneessaan koirilla on sänky, seinällä julisteita sekä Tildan näyttelyistä ansaitsemia ruusukkeita. Marsut, koirat ja ihmiset mahtuvat nyt hyvin asumaan taloa, johon tulevaisuudessa varmasti tulee uusia perheenjäseniä. Lemmikinomistajan vastuu Eerika korostaa, kuinka tärkeä rooli lemmikinomistajalla on eläimen hyvinvoinnin turvaamisessa ja ylläpidossa. Koiraa ei pidä ottaa hetken mielijohteesta, eikä rotuakaan tule valita ilman tarkkaa harkintaa. - Kannattaa ensin miettiä, mitä koiraltaan haluaa. Haluaako koiran, jonka kanssa voi päivisin käydä 10 kilometrin lenkillä, vai haluaako pienen sylikoiran, joka viihtyy sisällä. Tämän jälkeen kannattaa vasta miettiä rotuvalintaa. Koira kannattaa hankkia ajatuksella, opastaa Eerika. Hän muistuttaa myös siitä, kuinka tärkeää on alusta alkaen opettaa pennulle käytöstapoja ja tottelua. - Koirakoulu on hyvä vaihtoehto, varsinkin kun kyseessä on ensimmäinen koira. Ihmistähän siellä loppujen lopuksi opetetaan ymmärtämään ja lukemaan omaa koiraa, Eerika huomauttaa. Tärkeää on myös ymmärrys kanssaihmisiä kohtaan. Tanskandoggi on rotu, joka jo koonsa puolesta herättää kummastusta lähiympäristössä. Vastaantulijat saattavat jopa vaihtaa kadunpuolta kun Eerika kävelee vastaan Bomburin ja Tildan kanssa. Eerikalla ja Artturilla on vastuu siitä, etteivät ihmiset joudu pelkäämään isoja perheenjäseniä. Koiria ei oteta mukaan vieraiden luo, ellei niitä erikseen ole kutsuttu. Tunnustus hyvästä työstä Kysyttäessä, mikä tekee lemmikistä onnellisen, Eerika vastaa päättäväisesti rakkaus ja hyvä hoito. - Koiran tulee tuntea olevansa rakastettu ja tietää paikkansa perheessä. Sekä ihmiselle että koiralle on mukavampaa, kun kaikki tietävät mikä arvojärjestys vallitsee. Johdonmukainen ja oikeudenmukainen kasvatus on tärkeää, Eerika kertoo. Tunnustuksena vastuullisesta lemmikinomistajuudesta Masterfoods Oy sekä tutut tuotemerkit Pedigree® ja Whiskas® luovuttavat Eerikalle ja Artturille kunniakirjan. Vaikka tunnustuksen nimi on "Vastuullinen lemmikkieläinteko", sopii se annettavaksi Bomburin ja Tildan perheenpäille, jotka päivittäin tekevät vastuullisia päätöksiä ja tekoja rakkaiden lemmikkiensä hyväksi. Lisäksi perhe vastaanottaa vuoden Pedigree® -koiranruoat lemmikkien jokapäiväiseen hoitoon. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=47758 Lisätietoja ja oheinen kuva painokelpoisessa muodossa: AC-tiedotus, Maria Rosberg, 040-591 4855 maria.rosberg@actiedotus.fi Lisätietoja: Masterfoods, Tuomas Mantere, Markkinointipäällikkö Pet Care, 050-575 5909 [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/29/20040929BIT00180/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/29/20040929BIT00180/bild.html Kuvia