Valtakunnallisen Maailman Eläintenpäivä -kilpailun voitto Pohjois-Pohjanmaalle

Kilpailun teemana mitä tarkoittaa "olla elämänsä kunnossa"? Valtakunnallisen Maailman Eläintenpäivä -kilpailun voitto Pohjois- Pohjanmaalle Kestilässä sijaitsevan Mäläskän kyläkoulun 1.-2. luokka on voittanut työllään "Olettekos nähneet kissaani?" 1.-3. luokkien sarjan Maailman Eläintenpäivän yhteydessä järjestetyssä kilpailussa. Luokka sai palkinnoksi 1000 euroa. Ala-asteille tarkoitetun kilpailun järjestivät lokakuussa Pedigree ja Whiskas (Masterfoods), Suomen Kennelliitto ja Suomen Kissaliitto. Kilpailuun osallistui 106 koulua eri puolilta Suomea. 4.-6. luokkien sarjan voitti Kurittulan koulun 5 A -luokka Maskusta. 4.10. vietettyyn Maailman Eläintenpäivään liittyen Pedigree ja Whiskas (Masterfoods), Suomen Kennelliitto ja Suomen Kissaliitto kokosivat ala- asteiden oppilaille suunnatun opetusaineiston, jonka teema oli "Elämänsä kunnossa". Se kertoi miten kissoista ja koirista tulisi huolehtia, jotta lemmikki - ja omistaja - voisivat hyvin. Koulupaketin yhteydessä julistettiin kilpailu, jossa tuli esittää lasten näkemys asioista, jotka heidän mielestään vaikuttavat siihen, että lemmikki ja sen emäntä tai isäntä ovat "elämänsä kunnossa". Maailman Eläintenpäivän kouluaineisto oli erittäin suosittu: sitä tilattiin yli tuhanteen kouluun yhteensä lähes 6500 kappaletta. Mäläskän koulun työ oli kookas 50x75 cm kirja, joka kertoi lemmikkieläinprojektin yhteydessä järjestetyistä kissapäivistä. Kilpailun järjestäjät perustelivat Mäläskän koulun voittoa: "Työ välittää Elämänsä kunnossa -teeman eri osat hyvin, on kekseliäs ja luova sekä kunnian-himoisesti toteutettu. Jokainen luokan oppilas on osallistunut työhön ja sisäistänyt annetun tehtävän. Kyseessä on ollut pitkäaikainen projekti, jossa on hyödynnetty eri oppiaineissa opittuja asioita." Luokanopettaja Aila Hannula kertoo, että yhtenä kannustimena kilpailuun osallistumiselle oli huomion saaminen pienille kyläkouluille, jollainen Mäläskänkin koulu on. - Lapset olivat innoissaan voitosta ja olisivat heti lähteneet Linnanmäelle! Aiomme käyttää palkintorahat koko koulun (25 oppilasta) yhteiseen retkeen ensi keväänä, mahdollisesti Liminganlahden luontokeskukseen, Aila Hannula kertoo. Kilpailussa kunniamaininnan saivat Kirkonkylän koulun 1 lk, Eura, Nuolialan ala-asteen 2A, Pirkkala, Veromiehen koulun 3 MS, Vantaa, Länsimetsän koulun 6 M, Vaasa, Peltovuoman koulun 3.-6.lk, Peltovuoma ja Porokylän koulun 4 A, Nurmes. "Tein sen itse ja vielä vanhasta villapaidasta!" Aila Hannula kertoo voittajatyön taustoista: "Elämänsä kuntoon voi pyrkiä myös tekemällä itse lemmikkieläimen. Sitä kautta voi kiinnostua omaan kuntoonsa vaikuttavista seikoista. Hyvää mieltä saa myös, kun "tein sen itse" ja "vielä vanhasta villapaidasta, ei tarvinnu rahhaa" eikä "tarvi pelätä allergiaa". Joten homma oli myös ympäristöystävällistä. Lemmikkieläimen kautta kilpaileminen ei ehkä tuntunut niin totiselta touhulta kuin jos itse olisi ollut areenalla. Innostus oli valtava ja mitaleitakin satoi kaikille. Juoksussa voittoon vaikutti sorminäppäryys, laulussa naukaisu, hypyissä pulleus jne. Yhdessä tehty kirja - tutuin kuvituksin ja käsialoin - on mukava muisto myöhemminkin lukea." LISÄTIETOJA: Pedigree ja Whiskas (Masterfoods), Leni Valsta, p. (09) 7739 4343, leni.valsta@eu.effem.com KUVA VOITTAJATYÖSTÄ JA -LUOKASTA: AC-tiedotus, Johanna Lindberg- Naulapää, p. (09) 6962 8124, johanna.lindberg-naulapaa@actiedotus.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/19/20021119BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/19/20021119BIT00190/wkr0002.pdf