Mathildedalin ruukinrantaan valmistui opastettu ruukkipolku

Kesäkausi avautuu Meri-Teijo Makasiineilla Mathidedalin ruukin vanhat rakennukset eteläisessä Salossa ovat saaneet kylkeensä historiasta kertovat kyltit. Meri-Teijo Makasiinien alueelle valmistunut opastettu ruukkipolku avataan virallisesti lauantaina 29.5.

Polun voi kävellä yksinkin, mutta avajaispäivänä järjestetään opastetut kierrokset klo 11 ja 13. Oppaina ovat alueella asuneet ja työskennelleet Kaino Tuomi ja Rauno Leino. Ruukkipolku on osa vuoden alussa käynnistynyttä KulttuuriValimo -hanketta. Ensi syksynä polku saa jatkoa, kun reitti laajenee Mathildedalin kylänraitille. – Opastettu ruukkipolku tekee kunniaa maamme ruukkihistorialle. On tärkeää tehdä alueen historiaa tutuksi, ovathan ruukin rakennukset kylän keskeisiä tunnusmerkkejä edelleen, kertoo KulttuuriValimo -hankkeen vetäjä Krista Gustafsson. Yksi ruukinrannan keskeisimmistä rakennuksista on 1880-luvulla rakennettu sähköhuone, josta koko kylä sai sähkönsä aamu¬kuudesta iltayhteentoista. Sodan jälkeen rakennusta korotettiin ja siitä tehtiin muuntaja. Nykyisin vanhassa muuntajassa toimii kesäkahvila Kyläkonttori ja sen yläkerrassa on esillä taiteilijoiden töitä. Lauantaina 29.5. vietetään myös Kyläkonttorin kesäkauden 2010 avajaisia. Sen yläkerrassa avautuu Mediapaja, joka järjestää toimintaa kesäkuun ajan. Ruukin historia vahvasti läsnä Ruukin ensimmäinen ja tärkein laitos sai etuoikeuden vuonna 1852, ja silloin alettiin rakentaa putlauslaitosta Matildanjoen alimman putouksen varrelle. Viitisen vuotta myöhemmin rakennettiin valssauslaitos siihen kiinni. Nykyisin putlauslaitoksessa on Meri-Teijo Makasiinit kulttuuriyhdistyksen ylläpitämä Teijon Tehtaat uosisatojen Saatossa -näyttely, joka esittelee Teijon ruukkikylissä valmistettuja tuotteita, koneita ja moottoreita. Esillä on myös lehtileikkeitä ja valokuvia ruukin asukkaista ja menneistä tapahtumista. Näyttelytilassa pidetään ruukkikulttuuriin liittyviä luentoja ja työpajoja koneiden ja laitteiden kunnostamiseksi. Näyttely on avoinna kesäkauden kahvila Kyläkonttorin aukioloaikojen mukaisesti sekä kansainvälisenä museopäivänä 18.5. klo 13 – 17 osana Perniön museon 80-vuotisjuhlaa. Näyttelyn kehittämiseen on saatu tukea muun muassa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta. Tänä keväänä näyttely täydentyy pienellä historiikilla, sillä tiedot näyttelyn esineistöstä on koottu lehtiseksi. Historiikkilehtinen sisältää myös ruukkipolun kartan ja sen varrella olevien kohteiden tiedot. Historiikki julkaistaan 29.5. KUTSU Tervetuloa Meri-Teijo Makasiineille kesäkauden avajaisiin 29.5. klo 11 – 16. Kahvila Kyläkonttori avoinna, yläkerrassa Mediapaja. Ruukkipolun ensimmäisen osan avajaiset ja opastetut kierrokset klo 11 ja 13. Teijon Tehtaat Vuosisatojen Saatossa -näyttelyn historiikkilehtinen julkistus.