Salon ruukkikylissä jalostetaan kulttuurihistoriaa matkailutuotteiksi

Report this content

Mathildedalissa käynnistynyt kaksivuotinen KulttuuriValimo-hanke Salossa, Mathidedalin kylässä käynnistynyt kaksivuotinen KulttuuriValimo-hanke toimii elinvoimaisen maaseudun hyväksi ympäristön ehdoilla. Historiamatkailuun keskittyvä hanke saa rahoituksensa Ykkösakseli ry:n kautta EU:n Maaseuturahastosta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta.

– KulttuuriValimon tarkoituksena on tukea ja kehittää Meri-Teijon alueen ja erityisesti Mathildedalin historiaan perustuvaa kulttuuritarjontaa. Vanhan, kulttuurihistoriallisesti merkittävän ruukkimiljöön säilyminen vireänä asuinpaikkana ja houkuttelevana matkailukohteena on seudun elinvoimaisuuden kannalta tärkeää, toteaa hankkeen projektipäällikkö Krista Gustafsson. Gustafssonin mukaan yhteisöllinen, koko kylää hyödyttävä hanke on saanut heti kumppaneikseen useita asiasta kiinnostuneita yhdistyksiä, yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Suunnitteilla on erilaisia historiamatkailuun perustuvia tuotteita. – Uusien tapahtumien avulla voimme houkutella alueelle lisää matkailijoita. Työn alla on myös ekologisuuteen ja ympäristöön liittyvän yhteistyön ja toiminnan aloittaminen Metsähallituksen kanssa, kertoo Gustafsson. Työpajatoimintaa ja omatoimista ruukkimatkailua Vanhaan valimorakennukseen on koottu ruukkitehtaiden esineistöä Teijon Tehtaat Vuosisatojen Saatossa –näyttelyksi. Näyttelyä kehitetään edelleen kokoamalla tietoja esineiden alkuperästä ja käyttötavoista, laatimalla informaatiotauluja ja painattamalla näyttelystä kertova historiikkilehtinen. Näyttelyesineistöä kunnostetaan kaikille avoimissa työpajoissa. Mathildedalin kylään on suunnitteilla opastettu ruukkipolku, jonka tarkoituksena on kertoa lyhyesti vanhojen rakennusten historiasta. Ruukkipolku viitoitetaan niin, että sitä voi seurata omatoimisesti. Gustafsson uskoo, että polun ensimmäinen vaihe näkyy kylänraitilla jo tämän kevään aikana. – Lisäksi haluamme luoda yhteyksiä taiteilija- ja kulttuuriyhdistyksiin. Yhteistyöverkostot antavat voimaa kaikille osapuolille ja niitä voidaan hyödyntää erityisesti näyttely- ja tapahtumatarjonnassa. Vuotuiseksi kaavaillun ruukkikulttuurista kertovan tapahtuman toteuttamiseen houkutellaan mukaan sekä matkailuyrittäjiä että yhdistyksiä. Tämä voisi olla myös osa Turku 2011 tapahtumatarjontaa, Gustafsson kaavailee. KulttuuriValimo-hanke selvittää myös ekologisuuteen ja ympäristöön liittyvän taiteilijaresidenssin perustamista alueelle yhteistyössä muiden alueen toimijoiden kanssa. Lisätietoja: projektipäällikkö Krista Gustafsson, puh. 044 3300 082, krista@meriteijomakasiinit.fi www.meriteijomakasiinit.fi

Avainsanat: