Teijon alueen talvikausi avautuu joulumarkkinoilla ja kyläjuhlalla

Salon Mathildedalissa tuikkii, tapahtuu ja räiskyy joulukuussa

Salossa, Mathildedalin kylässä joulukuu on juhlien ja tapahtumien korkeasesonkia. Talven tunnelmallinen tapahtumakausi käynnistyy joulumarkkinoilla ja kyläjuhlalla lauantaina 3.12., ja kuukausi päättyy huikeaan ilotulitukseen.

Perinteiset joulupajamarkkinat Mathildedalin Ruukinrannassa, Meri-Teijo Makasiineilla lauantaina 3.12. klo 11–16 tarjoaa käsityöläisten taidonnäytteitä tekstiileistä puutöihin, lammastuotteita, joulukoristeita, joulukortteja ja leivonnaisia. Paikalla voi tuoksutella tunnelmaa ja tehdä löytöjä itselle tai pukinkonttiin. Buffetti avoinna ja lämmitellä voi myös glögin kera. Tapahtumassa klo 12.30 yllätysesiintyjiä ja hyväntekeväisyyskonsertti.

Samana iltana Teijon alueen kyläläiset juhlistavat voittoaan valtakunnallisessa Vuoden Kylä 2011 -kilpailussa. Koko perheen Kyläjuhla Matilda Talolla klo 17 alkaen on Teijon, Mathildedalin, Mutaisten ja Kirjakkalan asukkaiden, yhdistysten ja yritysten yhteinen. Ohjelmassa on kyläläisten laulu- ja näytelmäesityksiä, kilpailuja ja tanssia. Ilta päättyy juhlavasti ilotulitukseen. Kyläjuhla antaa pontevan lähtölaukauksen ensi vuoden juhlintaan.

– Syksyn mittaan olemme yhdistysten ja yritysten kanssa miettineet tapoja hyödyntää kyläkilpailuvoittoa. Tammikuussa julkistamme mitä kaikkea vuosi 2012 tuo tullessaan, ja yllätyksiä on tiedossa. Olemme ylpeitä siitä, että kaupungin avustuksen turvin tehtävä kyläsaunaremontti on loppusuoralla. Talkootunteja on kertynyt jo pitkälle yli 2000. Uudistetun saunan avajaisia vietetään alkuvuodesta, kertoo Teijon Alueen Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Jarkko Salmivaara.

Viiksiniekat mittelevät

Lauantaina 3.12. ei kylä nukahda vielä myöhäisillassakaan, sillä juhlailtaa jatketaan Ravintola Terhossa kello 22 alkaen. Silloin palkitaan Movember-viiksikisan paikallinen voittaja. Viiksiniekkoja on jo kylän raitilla näkynyt. Vuotuisessa kisassa miehet kasvattavat viiksiään marraskuun ajan ja keräävät itselleen sponsoreita. Kertyneet varat ohjataan eturauhassyövän hoitoon.

Luvassa Salon seudun suurin ilotulitus

Tapahtumia kylissä riittää koko joulukuun ajan.  Jouluviikolla 20.12. on Teijon Luontokeskuksessa jouluhartaus ja jouluaaton aattona Ruukinrannan vanhassa Valimossa Jouluun hiljentyminen. Lisäksi Teijon kirkossa voi laulaa Kauneimpia joululauluja 11.12. sekä rauhoittua jouluun Aattohartaudessa tai Tapaninpäivän iltakirkossa.

Viime vuonna huippusuosittu uudenvuoden aaton ilotulitus uusitaan tänä vuonna. Koko perheen tapahtumassa Meri-Teijo Makasiineilla klo 18–21 on musiikkia, kuumaa mehua, glögiä, grillimakkaroita, lapsille tinanvalantaa ja kaikille hauskaa yhdessäoloa. Tapahtuma on ajoitettu alkuiltaan, jotta perheen pienimmätkin voivat osallistua. Ilotulitus alkaa kello 20.00. Ruukin Krouvin ulkoterassilta saa kuumia juomia ja kuohujuomaa, mutta pöytävaraukset ravintolaan kannattaa tehdä hyvissä ajoin.

Mathildedalin kulttuuriyhdistyksen järjestämään ilotulitukseen voi jokainen osallistua omalla panoksellaan, näin on tarkoitus yhdessä toteuttaa Salon Seudun suurin ja näyttävin valoshow. Paukutteluun varaamansa summan voi antaa yhteiseen ”Pommikolehtiin”. Tämä on myös turvallista, sillä ilotulituksen hoitaa siihen erikoistunut yritys. Summan voi halutessaan viedä ravintola Ruukin Krouviin, kyläkauppa Manteliin tai maksaa suoraan Kulttuuriyhdistyksen tilille Salon Osuuspankkiin 541002-20116266 merkinnällä "Ilotulitus".

Lisätietoja:
Teijon Alueen Kyläyhdistys ry, Jarkko Salmivaara, 0400 101 331 tai Tarja Pölönen, 040 718 7486
Mathildedalin kulttuuriyhdistys ry, Martin Heinrichs, 0400 622 057 tai Tuula Sipilä, 050 553 7102

www.teijo.fi
www.meriteijomakasiinit.fi