Alkoholin matkustajatuonti vuodessa +21 % – ravintoloiden anniskelukulutus -3 %

Alkoholin ravintolamyynti on laskussa samaan aikaan kun ulkomailta tuotujen alkoholijuomien määrä on jyrkässä kasvussa. Ravintoloiden anniskelukulutus laski arviolta 3 prosenttia viime vuoden toukokuun ja tämän vuoden huhtikuun aikana. Samaan aikaan suomalaismatkustajien ulkomailta tuomien alkoholijuomien määrä kasvoi 21 prosenttia. Jatkuvasti kiihtynyt viinaralli leikkaa suomalaisia työpaikkoja ja verotuloja.

Alkoholin anniskelukulutus on laskenut merkittävästi lähes 20 vuoden ajan. Pelkästään toukokuun 2013 ja huhtikuun 2014 välillä alkoholin myynti ravintoloissa väheni 3 prosenttia. Tänä aikana väkevien alkoholijuomien matkustajatuonti kasvoi 12 prosenttia, mietojen viinien tuonti kasvoi noin viidenneksen ja panimotuotteiden tuonti noin 30 prosenttia.

Luvut perustuvat 23.5.2014 julkistettuun Alkoholin matkustajatuonti (toukokuu 2013–huhtikuu 2014) -kyselytutkimukseen, johon TNS Gallup on haastatellut 26 000 suomalaista.

Alkoholin ravintolakulutuksen osuus on laskenut historiallisen matalaksi. Se on enää noin 10 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta. Tämän vuoden alusta voimaan tullut alkoholiveron korotus on leikannut kotimaista alkoholin anniskelukysyntää entisestään.

”Alkoholin verotusta tulee alentaa asteittain, jotta viinaralli ei edelleen kiihtyisi. Ravintolaelinkeinon toimintaedellytysten parantamiseksi alkoholin arvonlisävero tulisi alentaa 14 prosenttiin”, sanoo toimitusjohtaja Timo Lappi.