Helsingin hovioikeus tuomitsi Teoston hinnankorotukset kohtuuttomiksi

Hovioikeuden tuomion mukaan Teoston yksipuolisesti tekemät useiden satojen prosenttien hinnankorotukset elävän musiikin ja mekaanisen tanssimusiikin korvaustariffeihin olivat kohtuuttomia. Kyseessä on merkittävä päätös suomalaisten ravintoloiden eduksi. Hovioikeuden tuomio voi lopettaa pitkään jatkuneen kiistan Teoston ja ravintolaelinkeinon välillä.

”Teosto moninkertaisti ravintoloiden elävän ja mekaanisen musiikin tariffit. Nyt annettu tuomio osoittaa, että Teosto käyttää johdonmukaisesti väärin määräävää markkina-asemaansa. Olemme voittaneet kaikki juttumme tekijänoikeusjärjestöä vastaan. Toivottavasti oikeudenkäyntien tie on nyt ohitse”, toteaa MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Hovioikeuden tuomiossa todetaan, että prosessissa mukana olleet ravintolayritykset eivät ole velvollisia maksamaan Teoston vaatimia korvauksia Teoston määräävän markkina-aseman väärinkäytön takia. Hovioikeuden päätöksen mukaan Teosto on käyttänyt väärin määräävää markkina-asemaansa soveltaessaan aiemman R-tariffin ja H-tariffin piiriin kuuluneisiin musiikin käyttäjiin yhtenäistä uutta hinnastoa. Teosto toimi näin, vaikka se ei ollut osoittanut musiikin merkityksen liiketoiminnassa muuttuneen samankaltaiseksi kyseisissä käyttäjäryhmissä. Tämän takia tekijänoikeuskorvaus nousi kohtuuttomaksi.

MaRa katsoo, että hovioikeuden tuomion myötä Teosto ei voi periä yksipuolisesti asettamansa hinnaston mukaisia korvauksia muiltakaan ravintoloilta, koska sillä on määräävä markkina-asema. Ravintolat, jotka ovat maksaneet R-tariffin ylittäneitä korvauksia Teostolle musiikin käytöstä vuodesta 2006 lähtien, ovat maksaneet liikaa.

Tällä hetkellä elävän musiikin, karaoken ja mekaanisen tanssimusiikin oikean hintatason määrittää vuoden 2005 R-tariffi. MaRa pyrkii nyt löytämään ratkaisun tariffikiistaan neuvotteluteitse. Ratkaisu edellyttää, että Teosto on valmis neuvottelemaan korvaustasosta, joka alittaa selvästi Teoston yksipuolisesti asettaman hinnaston.

Lisätietoja:    Varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, 040 736 7705
                   Lakimies Sirpa Leppäluoto, Lexia Oy, 040 5710155