Kasvava matkustajatuonti syö valmisteverojen korotusten tuottoja

Matkailu- ja ravintola-ala on pettynyt valtion talousarvioesitykseen sisältyvään alkoholin valmisteveron korotukseen. Valtiovarainministeriö laskee veronkorotuksen tuovan valtion kassaan vuositasolla 100 miljoonaa euroa lisää. Verotuottolaskelma ei tule toteutumaan. Korotus kasvattaa matkustajatuontia Virosta. Alkoholin valmisteveron taso on jo nykyisellään EU-maiden korkein.

”Alkoholin valmisteveron korotuksen voittajia ovat Viro ja laivayhtiöt. Päätöksen myötä Suomi menettää työpaikkoja, ansiotuloveroja ja arvonlisäveroja kulutuksen siirtyessä Viroon. Samalla Ruotsiin risteilevien matkustaja-alusten nauttiman tax free –edun merkitys korostuu. Valmisteveron korotus heikentää suomalaisten ravintoloiden asemaa muutenkin epävarmassa suhdannetilanteessa", toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Suomen ja Viron väliä liikennöivät varustamot ovat ilmoittaneet matkustajaliikenteensä kasvaneen tänä vuonna jopa 10 prosenttia. Ostosten tekeminen on tärkein syy voimakkaasti kasvavalle Viron matkailulle ja alkoholin valmisteveron korotus tulee kasvattamaan Viron-matkailua entisestään. Kaupan liiton keväällä toteuttaman tutkimuksen mukaan 80 prosenttia Viron kävijöistä tuo Suomeen alkoholia. Suomalaiset tuovat Virosta yhä enemmän myös elintarvikkeita, vaatteita ja lääkkeitä sekä käyttävät kampaamo- ja kylpyläpalveluita. Eteläisen Suomen aikuisista jo 61 prosenttia käy hakemassa alkoholijuomansa Virosta.

Anniskelun osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on laskenut 10 prosenttiin. Alkoholiin liittyvistä työpaikoista anniskelu luo kuitenkin lähes 60 prosenttia.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä ja kuntoutumiskeskuksia, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 2 400 jäsentä, joilla on 6 000 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 60 000 henkilöä. Jäsenyritysten liikevaihto on yli 5,5 miljardia euroa.