Kuitin vaatiminen helppo tapa torjua harmaata taloutta

Ravintola-alan harmaa talous on tyypillisimmillään pimeitä palkkoja, veronkiertoa ja ohimyyntiä. Toimialan harmaa talous on kasvanut viime vuosina. Sisäasianministeriön keväällä valmistuneen tilannekuvan mukaan majoitus- ja ravintola-alan harmaa talous on suuruudeltaan lähes 400 miljoonaa euroa vuodessa. Harmaata taloutta torjutaan tänä syksynä näyttävämmin kuin koskaan. MaRa on yksi poliisin harmaan talouden vastaisen kampanjan yhteistyökumppaneista.

”Rehellinen yritys ei pysty kilpailemaan velvoitteensa laiminlyövän ravintolan kanssa. Verojen ja palkan sivukulujen osuus ravintola-aterian hinnasta on useita kymmeniä prosentteja. Tyypillisimmin harmaasti toimivan ravintolan tunnistaa siitä, ettei ostosta lyödä kassaan ja aterian hinta on huomattavasti yleistä hintatasoa edullisempi”, toteaa MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Kyse voi olla harmaasta ravintolasta myös silloin, mikäli samalla liikepaikalla toimiva ravintola vaihtaa tiheästi nimeään. Harmaat ravintolat maksavat palkat pimeästi, eivät noudata suomalaista työlainsäädäntöä ja alan työehtosopimusta. Ravintola-alan harmaa talous on yleisintä pienissä pizza-kebab-tyyppisissä pikaruokapaikoissa ja keskioluen myyntipisteissä, joissa olutta myydään hyvin edullisesti.

MaRa on kampanjoinut ravintola-alan harmaata taloutta vastaan 1990-luvun lopusta lähtien. Nyt alan harmaan talouden torjunta on nostettu ensi kertaa yhdeksi hallitusohjelman kärkihankkeista. Hallitusohjelman esitykset toteuttamalla voidaan konkreettisesti kitkeä toimialan harmaata taloutta. Ravintola-ala on tarkasti säädeltyä ja valvottua. Viime vuosina runsaasti lisääntynyt laiton pito- ja juhlapalvelutoiminta on yksi esimerkki nykyisen lainsäädännön jäykkyydestä ja toimimattomuudesta harmaan talouden torjunnassa.

MaRa toimii poliisin lauantaina käynnistyneen Harmaa talous – musta tulevaisuus -kampanjan yhteistyökumppanina. Valtakunnallisen kampanjan tarkoituksena on tiedottaa nuorille harmaan talouden yhteiskunnallisista vaikutuksista ja yksilöille aiheutuvista seurauksista. Verkkosivustolle www.mustatulevaisuus.fi on koottu tietoa harmaasta taloudesta ja talousrikollisuudesta. Kampanja näkyy myös MaRan jäsenravintoloissa ja katukuvassa ulkomainoksissa sekä poliisin ja tullin virka-autoissa.

Lisätietoja:   varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, 040 736 7705
                  toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 7345549

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä ja kuntoutumiskeskuksia, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 2 400 jäsentä, joilla on 6 000 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 60 000 henkilöä. Jäsenyritysten liikevaihto on yli 5,5 miljardia euroa.