MaRa: Viisumivapaus nelinkertaistaisi venäläisten jättämät verotulot matkailualalla

Tänään julkistetun tutkimuksen mukaan Suomen ja Venäjän välinen viisumivapaus tuplaisi venäläismatkailijoiden määrän ja kasvattaisi matkailu- ja ravintola-alan kysyntää lähes 800 miljoonaa euroa vuodessa. Valtion verokassa pulskistuisi venäläisten matkailijoiden myötä 180 miljoonaan euroon. Matkailu- ja ravintola-alan työpaikat lisääntyisivät 10 prosenttia. Valtion on panostettava rajaliikenteen sujuvuuteen ja markkinoitava Suomea matkailumaana Venäjällä.

Venäläisten viisumivapauden toteutuminen olisi tehokas piristysruiske matkailu- ja ravintola-alalle. Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan viisumivapaus kasvattaisi venäläisten Suomeen tekemien matkojen määrän nykyisestä noin neljästä miljoonasta vähintään 7,1 miljoonaan matkaan vuodessa. Matkailu- ja ravintolapalveluiden kysyntä kasvaisi Suomessa yli 10 prosenttia. Viisumivapauden vaikutukset painottuisivat vahvasti Itä-Suomeen ja Uudellemaalle.

”Viisumivapaus on yksi harvoista konkreettisista keinoista lisätä merkittävästi työllisyyttä ja talouskasvua Suomessa. Suomi on tiukassa kilpailussa muiden maiden kanssa, mutta venäläisten kiinnostus maatamme kohtaan on valtava. Etenkin Moskovan seudulla Suomi tunnetaan kuitenkin vielä huonosti. MEKin markkinointiresursseja on lisättävä. Myös rajaliikenteen sujuvuutta on parannettava”, toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Työvoimavaltaisella matkailu- ja ravintola-alalla palvelujen kysyntä heijastuu suoraan työllisyyteen.

Viisumivapauden seurauksena toimialan työpaikat voisivat lisääntyä Suomessa 10 prosenttia. Valtion matkailu- ja ravintola-alalta keräämät venäläisten maahamme jättämät verotulot kasvaisivat viisumivapauden siivittäminä nelinkertaisiksi, 185 miljoonaan euroon.

EU ja Venäjä neuvottelevat parhaillaan viisumivapauden toteuttamisesta. Viisumitta voisi optimististen arvioiden mukaan matkata jo vuonna 2018.