MaRan jäsenkysely: Ravintolapäivä vähentää ravintoloiden myyntiä selvästi

Kolmasosa kaupunkien keskustassa sijaitsevista MaRan jäsenravintoloista ilmoitti, että Ravintolapäivä vähentää myyntiä enemmän kuin kymmenen prosenttia. Siitä huolimatta 54 % ravintoloista suhtautuu Ravintolapäivään myönteisesti tai neutraalisti. Ravintolapäivän tavoitteet ravintolakulttuurin edistämiseksi ja sääntelyn vähentämiseksi ovat kannatettavia.

Kolmasosalla vastaajista Ravintolapäivä vähensi myyntiä enemmän kuin kymmenen prosenttia. Alle kymmenen prosenttia vastaajista ilmoitti, että Ravintopäivä kasvatti myyntiä. Eniten Ravintolapäivä heikentää ruokaravintoloiden myyntiä. Yksittäisten ravintoloiden myynti voi vähentyä jopa puoleen Ravintolapäivänä.

Jäsenyritykset katsovat, että Ravintolapäivä edistää ravintolakulttuuria, mutta antaa väärän kuvan ravintolaruoan hinnasta veroineen ja henkilöstökustannuksineen. Epäsuhta korostuu, koska ravintoloita koskeva sääntely ja valvonta ovat tiukentuneet ja lisääntyneet koko ajan. Lisäksi tällä vaalikaudella monet verot kuten arvonlisävero, alkoholivero ja sähkövero ovat nousseet tuntuvasti.

Yhteiskunnalliset velvoitteensa hoitavien ravintoloiden liikevaihdosta yli puolet menee veroihin ja henkilöstökustannuksiin. Raskas kulurakenne johtaa korkeisiin hintoihin. Ravintoloiden verotusta ja sääntelyä tulee keventää hintakilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi.

Ravintoloiden myynti vähenee Ravintolapäivänä, mutta ravintoloiden tulee silti maksaa kaikki kulut kuten vuokrat ja henkilöstökulut myös Ravintolapäivänä. Ongelma korostuu nykyisessä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, kun myynti on heikentynyt ja jatkaa laskuaan.

”Lauantai on ravintoloille tärkeä myyntipäivä. Esitän Ravintolapäivän järjestäjille, että Ravintolapäivä järjestettäisiin aina sunnuntaisin, jolloin ravintoloiden myynti on vähäisempää. Niinä sunnuntaina ravintolat voisivat harkita ravintolan kiinni pitämistä”, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Suomen Online Tutkimus Oy:n MaRan jäsenyrityksille tekemässä kyselyssä kartoitettiin Ravintolapäivän vaikutuksia ravintoloiden toimintaan. Kysely tehtiin suurimpien kaupunkien keskustassa sijaitseville ravintoloille heti elokuussa pidetyn Ravintolapäivän jälkeen.

Kyselyyn vastasi 101 jäsenyritystä, joilla on yhteensä 438 ravintolaa. Vastausprosentti oli hyvä (36 %).

Liite: Ravintola-aterian hinnanmuodostuminen - sadan euron illallisesta jää kaksi euroa voittoa