MaRan kysely: pikkujoulumyynti pysyy edellisen vuoden tasolla

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan lokakuussa toteuttaman kyselyn mukaan majoitus- ja ravintola-alan pikkujoulumyynnissä päästään edellisen vuoden tasolle. Suurin osa kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi myynnin pysyvän ennallaan viime vuoteen verrattuna. Ravintoloiden arvio oli hotelleja positiivisempi. Suuret yritykset olivat arvioissaan kautta linjan positiivisempia kuin pienet yritykset.

Pikkujoulut ovat majoitus- ja ravintola-alan suurin yksittäinen sesonki. Pikkujoulusesonkina alkoholin myynti kasvaa normaalikuukauteen verrattuna jopa 10-15-kertaiseksi. Myös ruokamyynti kasvaa huomattavasti.

”Pikkujoulumyynti pysyttelee edellisen vuoden tasolla heikosta taloustilanteesta ja veronkorotuksista huolimatta. Alkoholin myynnin lasku jatkuu, joten ruokamyynti kannattelee ravintoloiden pikkujoulukauppaa”, sanoo MaRan ekonomisti Jouni Vihmo.

Pikkujoulumyynnin onnistuminen on alalle erittäin tärkeää. Pikkujoulumyynti laski viime vuonna. Mikäli kuluvana vuonna päästään edellisen vuoden tasolle, myynti on kuitenkin pienempää kuin normaalissa taloustilanteessa.

”Yritykset säästävät edelleen pikkujouluista. Pikkujoulumyynti näyttää jämähtäneen normaalia matalammalle tasolle ainakin muutamaksi vuodeksi”, sanoo Vihmo.

Ruokamyynnin merkitys ravintoloille on kasvanut alkoholin myynnin jatkaessa laskuaan lähes kaksikymmentä vuotta. Viime aikoina jatkuvasti kasvanut ilmiö on ilman anniskelulupaa toimivat ravintolat, jotka sallivat asiakkaiden tuoda omat alkoholijuomat tiloihinsa. Tämä on kuitenkin alkoholilain mukaan kiellettyä. Alkoholilakia noudattavat MaRan jäsenyritykset häviävät yhä useammin pikkujoulujen tarjouskilpailuja, koska ne eivät anna asiakkaiden tuoda omia juomia tiloihinsa. Nykyisen alkoholilain mukaan viranomaiset saavat valvoa vain anniskeluluvan saaneita ravintoloita.

”Alkoholilain noudattamisesta on tullut kilpailuhaitta MaRan jäsenravintoloille. Lakia on muutettava niin, että kaikkia ravintoloita valvotaan samalla tavalla”, sanoo toimitusjohtaja Timo Lappi.

Kyselyyn vastasi 241 MaRan jäsenyritystä, jotka edustavat alan liikevaihdosta noin kolmasosaa.

Liite: Pikkujoulumyynti edellisen vuoden tasolla (kyselyn vastaukset, pdf)

Lisätiedot: ekonomisti Jouni Vihmo, 050 520 1636 ja toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549