Matkailu- ja ravintola-alan kuluva vuosi yleistä taloustilannetta parempi

Yksityinen kulutus kasvoi ennakoitua enemmän. Ulkomailta Suomeen tuleva matkailu kasvoi Venäjää lukuun ottamatta. Alan yritykset ennakoivat kuitenkin ensi vuoden alkavan laskevassa myynnissä. Tulevana vuonna yksityinen kulutus kasvaa historiallisen hitaasti. Kotimaista ostovoimaa ja työllisyyttä on tuettava ansiotuloverojen keventämisellä, vaikka yhteiskuntasopimusta ei saatu aikaiseksi. Arvonlisäveroja ei voida korottaa vaarantamatta kotimarkkinoiden heiveröistä kysyntä- ja työllisyyskehitystä.

Matkailu- ja ravintola-alan myynti kasvoi hieman tammi-syyskuussa. Anniskeluravintoloiden myynti nousi ruokamyynnin kasvun ansiosta. Alkoholimyynnin lasku jatkui edelleen. Pikaruokaravintoloiden myynnin kasvu jatkui. Mara-alan yritykset odottavat myös kuluvalta pikkujoulukaudelta pientä kasvua. Mikäli odotukset pikkujoulukaudesta toteutuvat, alan myynti voi kasvaa kaikilla neljänneksillä.

Hotelliyöpymisissä kotimaiset yöpymiset kasvoivat pitkästä aikaa. Aasiasta ja EU-maista tulevat matkailijat paikkasivat venäläisten yöpymisten jyrkkää laskua. Aasialaisten yöpymiset kasvoivat yli 20 prosenttia ja kiinalaisten yöpymiset jopa yli 40 prosenttia. Potentiaali aasialaisten Suomeen suuntautuvan matkailun kasvulle on valtava. Käynnissä olevalla StopOver Finland –hankkeella yritetään saada 45 prosenttia enemmän rekisteröityjä majoitusöitä Aasiasta vuoteen 2018 mennessä.

Heikko rupla vähentää edelleen venäläisten matkailua Suomeen. MaRan ennusteen mukaan tulevana uudenvuoden sesonkina venäläisten asiakkaiden määrä jää edellisvuodesta. Yli puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi venäläismatkailijoiden määrän vähenevän ja yli kolmannes vastaajista arvioi määrän pysyvän edellisen vuoden tasolla. Vain 6 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioi määrän kasvavan. Ennusteen mukaan tilanne pysyy sesongin jälkeen ennallaan ja lasku jatkuu myös alkuvuodesta.

Suomen talous ei näillä näkymin käänny kasvuun alkuvuonna. Myös mara-alan yritysten näkymät ennakoivat tulevan vuoden alkavan laskevassa myynnissä. Kuluttajien luottamus on kääntynyt laskuun ja yksityisen kulutuksen näkymät ovat kuluvaakin vuotta apeammat. Talouskasvu ja työllisyys ovat Suomessa tällä hetkellä kulutuksen varassa, mutta ostovoima puuttuu eikä se kohene ilman määrätietoisia toimia. Hallitus tunnisti keväällä ongelman ja lupasi keventää ansiotuloverotusta miljardilla eurolla, mikäli yhteiskuntasopimus syntyy.

”Ostovoiman puute ei ole poistunut, vaan päinvastoin korostunut loppuvuoden heikkojen talousnäkymien valossa. Hallituksen pitää keventää ansiotuloverotusta, vaikka yhteiskuntasopimusta ei saatu aikaiseksi", ekonomisti Jouni Vihmo sanoo.

Liitteet:
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n suhdannekatsaus (pdf)
Ennuste venäläisten matkustamisesta Suomeen uudenvuoden sesonkina ja alkuvuonna (pdf)

Lisätietoja:
Ekonomisti Jouni Vihmo, 050 520 1636