Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Arvonlisäverokantojen korotukset eivät tuo arvioituja verotuloja

Alennettujen arvonlisäverokantojen korottaminen iskisi suoraan suomalaiseen työhön. Niiden nostaminen yhdellä prosenttiyksiköllä veisi ravintola-alalta satoja työpaikkoja. Matkailu- ja ravintola-alan kustannusten kasvu ja veronkorotustahti on ollut viime vuosina sietämätöntä. Verojen korotukset eivät tuo budjetoituja verotuottoja, mistä alkoholivero on hyvä esimerkki. Kehysriihen päätösten painopiste on välttämätöntä suunnata menojen karsimiseen, ei veronkorotuksiin.

Alempien arvonlisäverokantojen korottaminen yhdellä prosenttiyksiköllä vähentäisi matkailu- ja ravintola-alan työpaikkoja yli 700:lla ja kysyntää yli 45 miljoonalla eurolla. Arvonlisäveron korotuksen välilliset vaikutukset ovat vielä huomattavasti mustemmat. Palveluiden käyttö on laskenut heikon taloustilanteen ja hintojen kallistumisen vuoksi. Hintojen kohoamisen syynä ovat kustannusten voimakas kasvu ja useat verojen korotukset viime vuosina. Suomalaiset valitsevat kotimaan kovan hintatason ajamina yhä hanakammin lomakohteekseen ulkomaat - etenkin Viron.

Matkailu- ja ravintola-alan tilanne on ennestään erittäin kireä. Toimiala on jo toteuttanut kaikki mahdolliset sopeutustoimet. Mikäli veroja korotetaan taas, ainoa vaihtoehto on henkilökunnan irtisanominen. Tämä merkitsisi etenkin nuorisotyöttömyyden kasvua, sillä toimialan henkilökunnasta 30 prosenttia on alle 26-vuotiaita.

“Ravintola-aterian hinnasta yli 90 prosenttia menee veroihin ja kiinteisiin kustannuksiin. Ravintoloiden kustannuskehitys on sietämätön, kiinteät kustannukset ovat kohonneet kahdessa vuodessa yli 7 prosenttia. Samalla kun palveluiden käyttö on vähentynyt ja vähenee edelleen, Suomen hintataso on karkaamassa käsistä. Hallituksen laskema verotuoton lisäys onkin olemassa vain paperilla. Palvelujen käytön väheneminen ja siitä aiheutuva työttömyyden kasvu vaikuttavat negatiivisesti valtion talouteen,” toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Ukrainan kriisillä on pitkittyessään vakavia vaikutuksia kotimaiselle matkailualalle. 10 prosentin vähennys venäläismatkailijoiden määrässä tarkoittaisi matkailijamäärän kasvuodotukset huomioiden alalle 60 – 80 miljoonan euron kokonaismenetystä tänä vuonna. Venäläismatkailijoiden määrän laskiessa Suomen on panostettava entistä enemmän matkailumarkkinointiin. Halpa ja tuloksia tuottava ratkaisu on Matkailun Edistämiskeskus MEKin määrärahojen kasvattaminen nykyisestä 10 miljoonasta 20 miljoonaan euroon.

Lisätietoja                           toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 7345549

Lainaukset