Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Hotels.comin hintatiedot antavat väärän kuvan hotellien keskihintatasosta

Hotels.com julkaisee kaksi kertaa vuodessa hintatietoja Suomen hotellihuoneiden keskihinnoista. Esitetyt luvut eivät vastaa hotellien todellista hintatasoa, sillä Hotels.comin kautta tehdään vain pieni osa Suomen hotellihuoneiden varauksista. Hotellihuoneiden todelliset toteutuneet keskihinnat julkaistaan kuukausittain Tilastokeskuksen virallisessa majoitustilastossa.

Hotels.comin omien hintatietojen mukaan hotellihuoneen keskihinta Suomessa olisi ollut viime vuonna 116 euroa, kun se Tilastokeskuksen mukaan oli 91 euroa. Paikkakuntakohtaiset erot keskihinnoissa olivat vielä suurempia. Kaikki hotellit eivät tarjoa lainkaan huoneitaan Hotels.comin kautta myytäviksi.

Myöskään hotellihuoneiden hintojen nousu ei todellisuudessa ollut niin jyrkkää kuin Hotels.com antaa ymmärtää: koko Suomessa keskimääräiset huonehinnat nousivat viime vuonna 3,4 prosenttia, eivät 6 prosenttia.

-          Ymmärrämme hyvin, että tämä aiheuttaa asiakkaiden keskuudessa hämmennystä. Keskihintatiedot eivät vastaa todellisuutta, kun Hotels.comin kautta tehdyt varaukset edustavat niin pientä osaa kaikista huonevarauksista. Yksittäisen hotellihuoneen varaamisen yhteydessä ilmoitettu hinta pitää paikkansa varauskanavasta riippumatta, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

-          Kun hotellihuoneen varaa suoraan hotellista, asiakkaan oikeuksia turvaavat MaRan laatimat ja kuluttaja-asiamiehen tarkistamat majoitusliikkeiden yleiset varaus- ja peruutusehdot, Lappi muistuttaa.

Hotellihuoneen keskihinta 2012, euroa Hotels.com Tilastokeskus,
majoitustilasto