Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: IAU:n menettely vaarantaa alan työpaikat Suomessa

Ilmailualan unioni IAU:n ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan neuvottelut valtakunnansovittelijan luona katkesivat tänään tuloksettomina. LSG Sky Chefs Finland Oy on alkanut soveltaa alan yleissitovaa työehtosopimusta 1.11.2013 alkaen.

Catering-toimintaa harjoittava LSG Sky Chefs Finland Oy on liittynyt Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRaan. Samalla työntekijöihin sovellettava työehtosopimus on vaihtunut. LSG Sky Chefs Finland noudattaa nyt matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluita koskevaa työehtosopimusta. Sen sopijaosapuolina ovat MaRa ja Palvelualojen ammattiliitto PAM.

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluiden työehtosopimus on yleissitova. Sitä sovelletaan yli 60 000 työntekijään, jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla esimerkiksi ravintoloissa, catering-yrityksissä ja henkilöstöravintoloissa. Lentokentällä sopimuksen piirissä ovat ennestään lentokentän kahvilat ja ravintolat.

Matkailu- ja ravintola-alan yleissitova työehtosopimus on laadittu ottaen huomioon alan kannattavuus ja työolosuhteet. IAU pyrkii painostamaan työnantajaa yrityskohtaiseen työehtosopimukseen, joka ei ole ehdoiltaan kilpailukykyinen.

“Menettelyllään IAU vaarantaa paitsi yrityksen kannattavuuden myös työpaikkojen säilymisen Suomessa toimialalla, joka on erittäin kireässä kansainvälisessä kilpailutilanteessa”, toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

IAU:n ilmoituksen mukaan lentokoneiden ruokatarjoiluun vaikututtava lakko alkaa huomenna tiistaina 12.11.2013 klo 12. Kiista koskee noin 400 työntekijää Suomessa.