Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Keskitetty suhdannetilanteeseen nähden kallis

Veronkorotukset ja edustuskulujen verovähennysoikeuden poisto yhdistettynä kustannusten nousuun ja kysynnän hiipumiseen ovat ajaneet matkailu- ja ravintola-alan ahtaalle. Toimialan konkurssit ovat lisääntyneet alkuvuonna 18 prosenttia. Jotta toimialan työpaikat voidaan säilyttää, palkankorotuksiin ei olisi varaa. MaRa harkitsee nyt, lähteekö se mukaan keskitettyyn ratkaisuun.

MaRa on erittäin huolissaan toimialan taloudellisesta tilanteesta. Kustannukset ovat nousseet jyrkästi: vuoden 2012 alusta yhteensä 8 prosenttia. Samaan aikaan palveluiden kysyntä on heikentynyt selvästi. Kysyntä heikkenee edelleen ensi vuonna. Kustannusten nousu jatkuu suhdannetilanteeseen nähden nopeana. Hallitus pahentaa toimialan ahdinkoa esittämällä alkoholi-, virvoitusjuoma- ja sähköverojen korotuksia sekä edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamista. Koska toimiala on erittäin työvoimavaltainen, tämä merkitsee työttömyyden kasvamista.

MaRa pohtii jäämistä keskitetyn ratkaisun ulkopuolelle. Sen ensimmäinen vuosi on toimialalle kallis. Euromääräinen korotus on ensimmäisenä sopimusvuonna yli prosentin. Työllisyyden ylläpitäminen tässä tilanteessa edellyttäisi pienempiä palkankorotuksia. Toinen vaihtoehto on, että hallitus peruisi päätöksensä edustuskulujen verovähennyksen poistamisesta ja alkoholiveron korotuksesta. Näillä ratkaisuilla hallitus tukisi työllisyyttä ja pitkällä aikavälillä myös verotulojen kertymistä.

”Etenkin päätös edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisesta on toimialalle kova isku. Kipeimmin se kohdistuu lappilaisiin matkailualan yrityksiin, joilla on keskeinen merkitys alueen työllisyyden ylläpitäjänä. Yritykset ovat vähentäneet edustamista jo useana vuonna peräkkäin ja vähentävät entisestään tulevina vuosina. Miksi hallitus haluaa aiheuttaa yli 1 000 työpaikan menetyksen ilman, että valtion verotulot kasvaisivat. Alkoholiveron korottaminen kiihdyttää puolestaan viinarallia Viroon”, toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

MaRa on neuvotteluosapuolena edustamiensa toimialojen neljässä työehtosopimuksessa, joiden piirissä on noin 80 000 työntekijää. Matkailu- ja ravintola-ala on yksi harvoista suurista toimialoista, joilla olisi mahdollisuus kasvaa ja työllistää Suomessa merkittävästi nykyistä enemmän etenkin nuoria.