Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Kulutusverojen korottaminen pahentaisi nuorisotyöttömyyttä

Arvonlisäverojen ja alkoholiveron korotukset ovat työn verottamista. Matkailu- ja ravintolapalveluissa työvoimakustannusten osuus on yli 30 prosenttia palvelun hinnasta. Toimialan kustannukset ovat nousseet rajusti viimeisen vuoden aikana. Kulutusverojen korottaminen heikentäisi palvelujen kysyntää, kasvattaisi nuorisotyöttömyyttä, lisäisi alkoholin matkustajatuontia ja harmaata taloutta.

Hallitus kokoontuu torstaina kehysriiheensä pohtimaan veronkorotuksia ja säästöjä. Yhtenä vaihtoehtona ovat olleet esillä arvonlisä- ja alkoholiverojen korotukset. Matkailu- ja ravintolapalvelut on erittäin työvoimavaltainen toimiala. Alle 26-vuotiaiden osuus toimialan työvoimasta on 30 prosenttia, kun se on kaikilla toimialoilla keskimäärin 12 prosenttia. Arvonlisäverojen ja alkoholiveron korottaminen kohdistuisi suurelta osin työhön, erityisesti nuorten työllistämiseen.

Toimialan palvelujen kysyntä on, ulkomaista matkailukysyntää lukuun ottamatta, heikentynyt viime syksystä lähtien. Elintarvikkeiden, vuokrien ja vuoden alusta tulleet arvonlisäverojen korotukset ovat merkinneet kustannusten selvää nousua. Toimiala on kuitenkin pystynyt tähän asti välttymään suurilta irtisanomisilta. Mutta jos kustannukset nousevat edelleen, ainoa joustava tuotannontekijä on työvoiman määrä.

TNS Gallup Oy:n tekemän alkoholin matkustajatuontikyselyn mukaan matkustajatuonti olisi laskenut 2,2 prosenttia edellisvuodesta. Kysely ei kerro totuutta. Matkustajamäärä Suomen ja Viron välillä kohosi 11,3 prosenttia vuonna 2012 edelliseen vuoteen verrattuna. Suomalaisten panimoiden oluen myynti autolautoille kasvoi samaan aikaan 27 ja siiderin myynti 51 prosenttia. Kymmenet MaRan jäsenyritykset ovat kertoneet, kuinka etenkin juhlatilaisuudet ovat vähentyneet dramaattisesti viime vuosina. Tämä aiheutuu siitä, että Suomeen on syntynyt satoja laittomia ravintoloita, jotka sallivat asiakkaiden tuoda omat alkoholijuomat ravintolaan. Juomat on tavallisimmin hankittu Virosta.

- Kulutusverojen korotukset eivät toimi samalla tavalla kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Suomalainen matkailu- ja ravintola-ala on tiukassa kansainvälisessä kilpailussa. Verojen korotukset siirtävät kotimaanmatkoja Viroon ja Etelä-Eurooppaan. Ne tekevät Suomesta kalliimman myös ulkomaalaisille matkailijoille. Se ei ole järkevää valtion talouden hoidonkaan kannalta, koska ulkomainen matkailutulo voisi tuplaantua kymmenessä vuodessa 7–8 miljardiin euroon, toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Hallituksen tulee pidättäytyä kulutusverojen korotuksista. Muutoin uhkana on työllistävien alojen palvelujen kysynnän heikkeneminen ja nuorisotyöttömyyden kasvu.

Liitteet:
Viron-matkat ja matkustajatuonti 2007–2012