Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Matkailu- ja ravintolapalveluiden kysyntä vielä nousussa

Hotelli-, ravintola- ja matkailupalveluiden kysyntä jatkoi kasvuaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua vauhdittivat pikaruokaravintoloiden myynti ja hotellien majoitusmyynti. Kysynnän lisääntymisen odotetaan kuitenkin olevan vähäistä tämän vuoden loppukuukausina.

Hotelli-, ravintola- ja matkailupalveluiden kokonaismyynnin arvo kasvoi tammi-maaliskuussa runsaat 6 prosenttia viime vuodesta. Palvelujen kysyntä lisääntyi noin 2,5 prosenttia. Myyntihinnat kohosivat mm. raaka-ainehintojen kallistumisen ja alkoholiveron korotuksen vauhdittamina 3,5 prosenttia. Kasvuvauhtia lisäsi jonkin verran se, että helmikuu oli tänä vuonna päivän viimevuotista pidempi.

Hotellien majoitusmyynnin arvo kasvoi noin 8,5 prosenttia. Huonehinnat nousivat vajaat 2,5 prosenttia, joten huonemyynti lisääntyi määrällisesti 6 prosenttia. Kapasiteetin käyttöaste kohosi, vaikka majoitustarjonta kasvoi jonkin verran. Huonekäyttöaste oli noin 53 prosenttia eli runsaat 1,5 prosenttiyksikköä viimevuotista korkeampi.

Anniskeluravintoloiden myynnin arvo kasvoi hieman yli 6 prosenttia. Määrällisesti myynnissä oli nousua 2,5 prosenttia, sillä myyntihinnat kohosivat 3,5 prosenttia.

Pikaruokaravintoloiden myynnin arvo kasvoi runsaat 8 prosenttia ja määrä noin 4,5 prosenttia. Toimipaikkojen määrä lisääntyi noin 5,5 prosenttia. Tämän vuoksi kapasiteetin käyttöastekehitys oli pikaruokapaikoissa lievästi laskeva. Henkilöstöravintoloiden myynnin arvo kasvoi noin 3,5 prosenttia. Hintojen kohottua runsaat 4 prosenttia aleni myynti kuitenkin määrällisesti jonkin verran.

Työn tuottavuuden nousu alalla on lähes tasaantunut kuluvan vuoden alkukuukausina. Sen myötä työvoiman kysyntä on jatkanut viimevuotista kasvuaan. Alan konkurssiin haettujen yritysten määrä oli tammi-maaliskuussa viidenneksen pienempi kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Alan palveluiden kysynnän odotetaan kehittyvän tänä vuonna viimevuotista heikommin. Positiivista kehitystä hidastaa tuntuvasti kotitalouksien ostovoiman vaimea kehitys. Uhkana, jonka toteutuminen voi kääntää kysynnän jopa laskuun, on ennen kaikkea Euroopan velkakriisin syvenemisen myötä lisääntyvä epävarmuus ja siitä seuraava säästämisasteen kohoaminen.

Lisätiedot: tutkimuspäällikkö Heikki Lankinen, 09 6220 2037