Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Ulkona syöminen lisääntyy edelleen

Ravintoloissa syöminen on lisääntynyt viimeisen kahden vuoden aikana, todetaan tuoreessa ravintolaruokailun trenditutkimuksessa. Vain 21 prosenttia kuluttajista ei ollut ruokaillut kertaakaan ravintolassa kahden viikon kyselyjakson aikana. Säännöllisesti ravintolassa käyvien osuutta nostaa naisten ravintolaruokailun yleistyminen.

Ravintoloiden myynti on kasvanut viime vuosina hyvin. Taustalla on ravintolassa käyntien määrän kasvaminen. Naisten ravintolassa käyminen on lisääntynyt ja miesten käyntien määrä pysynyt ennallaan. Keskimäärin suomalaiset söivät 3,60 ruoka-annosta ravintoloissa kahden viikon aikana. Erityisesti lounasruokailun määrä kasvoi. Noin 56 prosenttia aterioista oli lounaita. Myös aamiaisten määrä kasvoi ja muun ravintolaruokailun määrä laski hieman.

Vuoteen 2016 verrattaessa erityisesti henkilöstöravintolat ovat kasvattaneet osuuttaan. Noin 21 prosenttia vastaajista oli käynyt kahden viikon aikana henkilöstöravintolassa. Ruokaravintoloissa käytiin melkein yhtä usein, ja myös käynnit kahviloissa kasvoivat hieman. Hampurilaisravintoloiden ja pizzerioiden osuus laski kaksi prosenttia.

Tärkein ravintolan valintaan vaikuttava tekijä on ravintolan sijainti. Ruoan laatu on pudonnut toiseksi tärkeimmäksi asiaksi. Palvelun nopeuden ja monipuolisen ruokalistan merkitys on kasvanut ja edullinen hintataso katsotaan hieman tärkeämmäksi tekijäksi kuin kaksi vuotta aikaisemmin. Ravintolan sisustus ja ympäristön rauhallisuus ovat menettäneet hieman merkitystään.

Kuluttajat valitsevat pääruoaksi useimmiten kana- ja linturuokaa. Tämän valinnan tekee noin 15 prosenttia ruokailijoista. Talouden positiivinen kehitys on vaikuttanut siihen, että jauhelihapihvi on vaihtunut kokolihapihviin. Kokolihanpihvien suosio on kasvanut eniten eli 10 prosenttiin. Hampurilaisten ja pizzojen suosio on laskenut hieman. Puolet vastaajista ilmoitti tutkimuksessa pääasialliseksi ruokajuomakseen veden. Kivennäisvettä ja virvoitusjuomia juodaan aikaisempaa yleisemmin. Sen sijaan maidon osuus ruokajuomana laskee.

Kuluttajat arvostavat aikaisempien tutkimusten tapaan erityisesti ruoan makua ja monipuolisuutta. Ruoan kotimaisuuden ja terveellisyyden merkitys on säilynyt ennallaan. Lisäaineettomuuden ja ympäristöystävällisyyden merkitys on kasvanut hieman.

Ravintolaruokailun trenditutkimuksen toteutti Kantar TNS MaRan toimeksiannosta.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, 040 736 7705
pääekonomisti Ari Peltoniemi, 044 750 4511

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä ja kuntoutumiskeskuksia, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 2 800 jäsentä, joilla on 7 700 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 70 000 henkilöä.