Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Uusi vuosi ei tuo valoa matkailu- ja ravintola-alalle

Matkailu- ja ravintola-ala kärsii palvelujen kysynnän laskusta myös tänä vuonna. Alan tilannetta pahentavat voimakkaasti kohonneet kustannukset ja verojen korotukset. Alkoholin anniskelukulutus on historiallisen alhaisella tasolla. Työ- ja elinkeinoministeriö on nostanut matkailualan yhdeksi Suomen strategiseksi toimialaksi. Tämä ei kuitenkaan näy poliittisissa päätöksissä.

Venäläiset matkailijat piristävät matkailu- ja ravintola-alan yritysten taloutta vuodenvaihteessa monilla paikkakunnilla ennätyksellisen runsaslukuisesti. Venäläiset viipyvät tänä vuonna kuitenkin keskimääräistä lyhemmän aikaa vapaapäivien ajoittumisen vuoksi. Venäläisten ja aasialaisten matkailun kasvu on matkailu- ja ravintola-alan harvoja myönteisiä uutisia tänä vuonna.

Alan palveluiden kysynnän määrä laski viime vuonna noin 3 – 4 prosenttia. Suhdannekyselyn mukaan heikko kehitys jatkuu tänäkin vuonna. Matkailu- ja ravintola-alan kustannuskehitys on viime vuosina ollut poikkeuksellisen ankaraa. Vuoden vaihteessa nousseet alkoholi-, virvoitusjuoma- ja sähköverot sekä edustuskulujen verovähennysoikeuden poisto leikkaavat kysyntää entisestään. Myös viime vuoden arvolisäverojen korotukset heikentävät palvelujen kysyntää.

Alkoholin ravintolamyynnin arvioidaan laskevan tänä vuonna 2 - 3 prosenttia. Kokonaiskulutuksesta enää alle 10 prosenttia on anniskelukulutusta. Eilen voimaan tullut alkoholiveron korotus tulee kiihdyttämään Viron viinarallia myös tänä vuonna. Pikkujoulujen määrä väheni ravintoloissa, mutta samaan aikaan Viroon ja Ruotsiin seilaavat laivayhtiöt ovat kertoneet hyvästä pikkujoulusesongista. Valtioiden massiivisten tukien, alkoholin tax free –myynnin ja Viron edullisen hintatason vuoksi uivilla hotelleilla ja ravintoloilla on kilpailua vääristävä etu maissa toimiviin hotelleihin, kylpylöihin ja ravintoloihin verrattuna. Verotulot ohjautuvat muualle kuin Suomeen, sillä valtaosa laivoista ei ole Suomen lipun alla.

”TEM on linjannut mara-alan tulevaisuuden strategiseksi toimialaksi. Ala on tiukassa kansainvälisessä kilpailussa niin kotimaisista kuin ulkomaisista matkailijoista. Suomen suurimpia esteitä matkailun kasvulle on kallis hintataso. Hallitus on linjannut, ettei tällä vaalikaudella aseteta lisärasitteita teollisuudelle. Jos hallituksen tavoite on työllisyyden ylläpitäminen, tämän pitää koskea myös palvelualoja. Matkailu- ja ravintola-ala on vientiala, joka toi viime vuonna yli neljä miljardia euroa vientituloja”, toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Lainaukset

Timo Lappi