Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Veikkaus hyödyntää määräävää markkina-asemaa – ravintoloista viedään pelipöydät

Veikkaus Oy lopettaa ravintoloiden pelipöydät. Päätös heikentää yli 160 yöravintolan kannattavuutta ja lähes 400 työntekijää menettää työpaikkansa. Veikkaus siirtää pelipöydät omiin toimipisteisiinsä, eivätkä ravintolat voi Veikkauksen monopolin vuoksi enää tarjota asiakkailleen mahdollisuutta pelaamiseen. Veikkaus käyttää tylysti hyväkseen määräävää markkina-asemaansa. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry vaatii, että Veikkauksen monopoli ravintolapeleissä puretaan ja ravintoloille annetaan mahdollisuus tehdä sopimuksia muiden peliyhtiöiden kanssa.

Ravintolat ovat voineet sopia pelipöytien sijoittamisesta ravintoloihin 50 vuoden ajan. Tällä hetkellä pelipöytiä on 162 ravintolassa noin 190. Alkoholin vapaa matkustajatuonti ja muun viihdetarjonnan lisääntyminen ovat viime vuosina vaikeuttaneet yöravintoloiden toimintaa. Pelipöytien pitämisestä kertyvä kate ja niiden ravintolaan houkuttelemien asiakkaiden määrä on monelle ravintolalle elintärkeää. Veikkauksen monopolin vuoksi ravintolat eivät pysty hankkimaan menetettyjen pelipöytien tilalle korvaavaa liiketoimintaa.

– Pelipöytä on ollut yöravintolalle tärkeä ohjelmanumero ja lisätulojen lähde. Pelipöydästä on tullut vuokran ja kulujen jälkeen molemmille sopijapuolille vakaata tuottoa. Ravintolan kannalta on tärkeää, että moni asiakas on tullut viikonloppuisin pelaamaan ja käyttämään samalla muita ravintolapalveluita. Nyt tämä toiminta loppuu, mutta asiakas voi jatkaa pelaamista netissä vaikka ravintolassa istuessaan, porilainen Cafe Antonia pyörittävä yrittäjä Mika Lanne avaa tilannetta.

– Ulkomaiset peliyhtiöt pystyvät tarjoamaan netissä palveluja suomalaisille pelaajille. Veikkauksen monopolin vuoksi kotimainen yritys ei pysty näitä palveluja tarjoamaan. Jos Veikkaus ei tee sopimuksia pelipöydistä, ulkomaisille yhtiöille on annettava mahdollisuus tarjota sopimuksia suomalaisille ravintoloille. Toiminta voi olla luvanvaraista tai perustua lisensiointiin, MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi toteaa.

Lisätietoja:

varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, 040 736 7705

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 2 800 jäsentä, joilla on 7 700 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 70 000 henkilöä.