Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry: Edistääkö Helsingin kaupunki julkijuopottelua?

Helsingin kaupunki päättää tänään keskustan terassivuokrien kolminkertaistamisesta. Ravintoloiden viime vuoden ja alkuvuoden kustannuskehitys on ollut sietämätön samalla kun palvelujen kysyntä on laskenut selvästi. Päätös korottaisi ravintolassa nautitun ruoan ja alkoholin hintaa sekä siirtäisi kulutusta edelleen pois ravintoloista. Päätöksellään kaupunki tekisi karhunpalveluksen vastuulliselle alkoholinkäytölle.

Kaupungin yleisten töiden lautakunta päättää tänään ravintoloiden terassivuokrista. Kaupunki on esittänyt vuokrankorotuksen perusteiksi vuokrien tason muualla Euroopassa ja muissa Suomen kaupungeissa. Kaupunki on lisäksi todennut, että korottaminen on osa vastuullisen alkoholipolitiikan ohjelmaa.

Ravintola-alan kustannukset ovat nousseet huimasti (liite 1). Sama kustannuskehitys on jatkunut myös vuoden 2013 alkukuukausina. Ravintoloiden vuokrat ja palkat ovat Helsingissä selvästi muuta Suomea korkeammat. Arvonlisäverokannat nousivat prosenttiyksiköllä vuoden alusta. Ensi vuoden alussa muun muassa alkoholi- ja sähkövero nousevat. Ravintolapalvelujen kysyntä on vähentynyt tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana viisi prosenttia (liite 2).

Suomalaisten matkat Viroon ovat kasvaneet 56 prosenttia vuosina 2007 – 2012. Suomalaiset kuluttavat Virossa runsaasti ravintolapalveluja ja tuovat sieltä paljon alkoholia. Kun ravintolapalvelujen hinnat nousevat Suomessa kustannuskehityksen, valtion veronkorotusten ja erilaisten viranomaispäätösten vuoksi, hintaero Virosta haettuun alkoholiin kasvaa entisestään. Alkoholin kulutus on vähentynyt ravintoloissa jokaisena vuonna vuodesta 1997 lähtien.

”Suomalaiset tuovat Virosta enemmän alkoholia kuin kaikissa Suomen ravintoloissa kulutetaan. Tallinnan ravintoloiden hintataso on puolet Helsingin hintatasosta. Vuokrien korottaminen ei edistä Helsinkiin suuntautuvaa matkailua saatikka vastuullista alkoholikäyttöä. Kun ravintolapalvelujen hinta nousee, yhä useammin puistossa nautittu olut on Tallinnasta hankittua. Menettäjiä ovat alan yritysten lisäksi valtio ja Helsinki työpaikkojen ja verotulojen vähentyessä. Kaupungin tulisi pidättäytyä vuokrien korotuksesta ja siten edistää valvottua alkoholin kulutusta.”, toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä ja kuntoutumiskeskuksia, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 2 400 jäsentä, joilla on 6 000 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 60 000 henkilöä. Jäsenyritysten liikevaihto on yli 5,5 miljardia euroa.