Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry: Edustuskulujen verovähennysoikeuden palauttaminen erinomainen päätös

Edustuskulujen osittaisen verovähennysoikeuden palautuminen on päätös, joka tukee matkailu- ja ravintola-alan kasvua ja työllisyyttä. Verovähennysoikeus on kannattava myös valtiolle, sillä se tuottaa valtiolle enemmän verotuloja kuin menoja. Pellervon taloustutkimus PTT:n tänään julkistama verovähennyksen seurauksia matkailu- ja ravintola-alalle selvittänyt tutkimus osoittaa, että verovähennysoikeuden myöntäminen sataprosenttisena olisi perusteltu päätös.

Vuoden 2014 alusta lähtien yrityksiltä poistui mahdollisuus vähentää edustuskulut verotuksessa. Verovähennysoikeuden poisto vei alan yritysten tuloja sekä vähensi yritysten edustamista.  Verovähennysoikeuden poistaminen vähensi alan työllisyyttä 1 500 henkilöllä. Hallitus arvioi keväällä 2013, että edustuskulujen verovähennysoikeuden poistaminen lisäisi yhteisöveron tuottoa 38 miljoonaa euroa. PTT:n matkailu- ja ravintola-alan yrityksille suunnatun tutkimuksen mukaan päätös kasvatti julkisen sektorin menoja 17 miljoonaa euroa verotulojen vähentyessä ja työttömyysmenojen kasvaessa.

Viime viikolla käydyissä minihallitusneuvotteluissa edustuskulujen verovähennysoikeus päätettiin palauttaa siten, että yrityksillä on oikeus vähentää puolet edustuskuluista ensi vuoden alusta lukien.

- Edustuskulujen osittaisen verovähennysoikeuden palauttaminen on myönteinen päätös, joka lisää matkailu- ja ravintola-alan palveluiden kysyntää sekä tuo kasvaneen kysynnän myötä enemmän verotuloja valtiolle. Tutkimuksen mukaan verovähennysoikeuden nostaminen sataan prosenttiin olisi valtiontalouden kannalta kannattavaa, toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Laiton ravintolatoiminta viranomaisvalvonnan piiriin

Hallitus päätti minihallitusneuvotteluissa, että alkoholilainsäädännön kokonaisuudistus lykkääntyy seuraavalle vaalikaudelle. Viime vuosina laiton juhlapalvelu- ja yökerhotoiminta ravintoloissa, jotka sallivat asiakkaiden tuoda omat alkoholijuomansa, on kasvanut voimakkaasti. Samaan aikaan hää- ja syntymäpäivien järjestäminen perinteisissä ravintoloissa on laskenut rajusti. Alkoholin ravintolakulutuksen osuus on laskenut historiallisen matalaksi: se on enää noin 10 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta.

Nykyisin alkoholiviranomaiset voivat lain mukaan valvoa vain anniskeluluvan saaneita ravintoloita. Laittoman ravintolatoiminnan saattaminen viranomaisvalvonnan piiriin ei voi odottaa seuraavaan vaalikauteen.

-  Hallitus ei voi sallia laittoman toiminnan jatkumista vuosikausiksi eteenpäin. Lainsäädännöltä ja viranomaisvalvonnalta puuttuu pohja, jos laittomaan toimintaan ei puututa. Siihen tulee puuttua vielä tällä vaalikaudella, vaikka alkoholilainsäädännön kokonaisuudistus lykkääntyy, sanoo Timo Lappi.

Liite:               PTT:n tutkimus edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisen vaikutuksista (pdf),
                        verkossa: www.ptt.fi > Julkaisut