Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry: Edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisesta tulisi luopua

Pellervon taloustutkimus PTT:n tutkimuksen mukaan edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisesta koituu julkiselle taloudelle arvioidun 38 miljoonan euron sijaan vain 9 miljoonan euron säästö. Matkailu- ja ravintola-alan työllisyys vähenisi 970 henkilötyövuodella. Suuri osa työttömistä olisi nuoria. Erityisen raskaasti verovähennysoikeuden poistaminen kohtelisi Lappiin suuntautuvaa matkailua. Hallituksen tulisi elokuun budjettiriihessä tehdä päätös, ettei verovähennysoikeutta poisteta.

Hallitus päätti kehysriihessään 21.3.2013 yritysten ja yhteisöjen edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisesta. Hallitus ei tehnyt selvitystä päätöksen yritysvaikutuksista. PTT teki MaRan toimeksiannosta selvityksen siitä, mitä vaikutuksia edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisella olisi (liite).

- Palvelujen kysyntä heikkenisi erityisesti Lapissa, edustusravintoloissa sekä urheilu- ja kulttuuritapahtumissa. PTT:n tutkimus osoittaa, että verovähennysoikeuden poistamisella olisi erittäin haitallisia seurauksia matkailu- ja ravintola-alalle. Alan palvelujen kysyntä on heikentynyt voimakkaasti viime syksystä alkaen eikä kysynnän voimistumista ole näköpiirissä. Tämän vuoden alusta voimaan tullut arvonlisäveron korotus ja ensi vuoden alusta suunnitellut alkoholi-, sähkö- ja virvoitusjuomaveron korotukset heikentävät tilannetta entisestään. Hallitus tekisi palveluksen myös nuorisotyöllisyydelle peruuttamalla verovähennysoikeuden poistamisen, totesi toimitusjohtaja Timo Lappi Helsingissä tänään pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

Viranomaisvalvonnasta vaikuttavampaa

Huonosti kohdennettu viranomaisvalvonta haittaa ravintoloiden kehitystä. Moni aluehallintovirasto keskittyy valvonnassaan lisäämään asiallisesti toimivien yritysten hallinnollista taakkaa. Näin kohdennettu valvonta luo kilpailuetua harmaassa taloudessa toimiville tai laitonta anniskelua harjoittaville yrityksille.

- Olen tyytyväinen siihen, että hallitus päätti kehysriihen yhteydessä, että aluehallintovirastoille annetaan valtuudet puuttua laittomasti anniskelevien ravintoloiden toimintaan. Jatkossa aluehallintovirastojen on parannettava riskinarviointia ja kohdennettava valvontaa nykyistä selkeämmin harmaata taloutta harjoittaviin yrityksiin, toteaa varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Liite: PTT:n tutkimus edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisen vaikutuksista (pdf), verkossa: www.ptt.fi > Julkaisut > PTT työpapereita > Työpaperi 148

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549 (edustuskulut)
varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, 040 736 7705 (viranomaisvalvonta)