Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry: Matkailu- ja ravintola-alan yritysten kannattavuutta on parannettava

Majoitus- ja ravintola-alan yritysten kannattavuus on EU-maiden toiseksi heikoin. Kireä verotus, korkeat henkilöstökustannukset ja jatkuvasti kasvava sääntely heikentävät alan yritysten kannattavuutta. Alkoholin anniskelun verotus on EU-maiden kireintä. Arvonlisäveroa tulee alentaa 24 prosentista 14 prosenttiin. Anniskelun verotuksen alentaminen hyödyttää laajasti toimialaa, sillä lähes kaikki toimialan yritykset anniskelevat alkoholia.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa julkaisi tänään tavoitteensa vuoden 2019 hallitusohjelmaneuvotteluihin. Keskeinen teema on toimialan yritysten kannattavuuden ja hintakilpailukyvyn parantaminen. Suomessa toimivat matkailu- ja ravintola-alan yritykset ovat tiukassa kilpailutilanteessa. Toimiala kilpailee niin kotimaisista kuin ulkomaalaisista asiakkaista alalla, jossa globaali kilpailu on ankaraa. Kotimainen toimiala ei menesty hintakilpailussa suomalaisten suosikkimatkakohteiden kanssa.

Heikko hintakilpailukyky onkin johtanut matkustustaseemme alijäämän rajuun kasvuun viimeisen viiden vuoden aikana[1]. Kun alijäämä oli 813 miljoonaa euroa vuonna 2013, se on kasvanut 1,5 miljardilla eurolla 2,3 miljardiin euroon vuonna 2017.[2]

– Suurimpana syynä on se, että matkailu kotimaassa on niin paljon kalliimpaa verrattuna ulkomaan suosikkikohteisiin. Tämän vuoksi matkailu- ja ravintola-alan hintakilpailukykyä tulee parantaa. Lisääntyvä kotimaan matkailu tuo työpaikkoja ja tuloja muillekin toimialoille, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Saavutettavuus on matkailualan elinehto. Julkisessa keskustelussa aika ajoin olevat auton käytön kilometripohjainen maksu ja ruuhkamaksu heikentäisivät merkittävästi toimialan kilpailukykyä. Esimerkiksi Lapissa lomailevista suomalaisista yli 90 prosenttia tekee matkan autolla. Ruuhkamaksut heikentäisivät kaupunkien keskustojen vetovoimaa.

Koulujen kesälomien siirtäminen kahdella viikolla toisi TEM:n selvityksen mukaan matkailualalle noin 220 miljoonan euron lisätulot. Jos lomat siirrettäisiin alkamaan juhannukselta ja päättymään elokuun lopussa, myönteiset vaikutukset olisivat vielä suuremmat. Tällä olisi merkittävä vaikutus etenkin kesäkaupunkien, kuten Savonlinnan, Hangon ja Naantalin talouteen. Lomien siirto voidaan tehdä niin, etteivät opiskelu ja opiskelijat kärsi siitä. Nyt pitäisi ryhtyä nopeasti tekemään kattava selvitys lomien siirron vaikutuksista opiskeluun ja laajasti yhteiskuntaan.

toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 7345549

[1] Matkustustaseen tulot syntyvät, kun ulkomaalaiset käyttävät rahaa Suomessa ja menot, kun suomalaiset käyttävät rahaa ulkomaan matkoillaan.

[2] Tilastokeskuksen ennakkotieto

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä ja kuntoutumiskeskuksia, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 2 700 jäsentä, joilla on 7 400 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 70 000 henkilöä.