Black Week on hyvä hetki muistuttaa kestävämmästä kuluttamisesta

Miten tehdä ostoksia kestävämmin ja tulla tiedostavammaksi kuluttajaksi? Black Weekin aikaan moni meistä miettii, sen sijaan että juoksisi jokaisen tarjouksen perässä, miten voisin valita ympäristön kannalta kestävämmän tavan kuluttaa.

Olisi ehkä epärealistista ajatella, että nyt me kaikki lopettaisimme kuluttamisen vaikkapa Black Fridaynä. Voisimmeko kuitenkin löytää kultaisen keskitien, jossa aitoon tarpeeseen ostettaisiin järkevämpiä ja ekologisesti kestävämpiä tuotteita, esimerkiksi käytettynä?”, kysyy Matsmartin maajohtaja Michaela Böckelman.

Matsmart on kerännyt nipun kestäviä kulutusvinkkejä, joiden avulla voit helposti elää arkeasi entistäkin ympäristöystävällisemmin.

Hyödynnä ruokakaapin valmis sisältö

Nykypäivän kuluttaminen perustuu pitkälti uuden ostamiselle, mutta kestävämpää on hyödyntää jo olemassa olevaa. Käytä ylijäämätuotteet: katso, haista ja maista ruokatuotteet ennen kuin olisit heittämässä niitä pois. Parasta ennen voi olla pitkän aikaa parasta edelleen. Tiesitkö esimerkiksi, että ruskeat banaanit kelpaavat mitä parhaiten smoothieen? Tai ylijäämävihanneksia voi helposti säilöä? Hyödyntämällä jo olemassa olevia ruokia, syntyy vähemmän hävikkiä, säästyy rahaa ja ympäristö kiittää. Lue lisää hyviä vinkkejä vaikkapa Saa syödä! -sivustolta. Ja tue myös yrityksiä, jotka auttavat vähentämään ruokahävikkiä pelastamalla muutoin hävikkiin päätyviä tuotteita.

Paikkaa ja korjaa

Heitetään hyvästit kertakäyttötaloudelle paikkaamalla ja korjaamalla vanhoja hyviä tavaroita. Ryhdy ympäristösankariksi, joka korjaa reiän talvitakissa, selvittää tapoja säilöä ruokaa ja aloittaa ruokasoodalla pesemisen tavallisen pesuaineen sijaan. Tällä viikolla vietetty Circular Monday nosti esiin tarjouksia ja yrityksiä, jotka ovat edelläkävijöitä juuri kierrättämisen, korjaamisen ja entisöinnin parissa.

Ajattele uutta – mutta osta vanhaa

Ympäristösankari haluaa ostaa hyvällä omallatunnolla, joten ennen kuin valitset uuden tuotteen, kannattaa pysähtyä miettimään, mitä oikeasti tarvitset. Osta vain aitoon tarpeeseen ja valitse silloinkin käytettyä, jolloin samalla tuet kiertotaloutta. Käy paikallisella kirpputorilla tai osta käytettyjen tuotteiden verkkokaupoista kuten Torista.

Lainaa, se on win-win

Jotta ei kävisi niin, että tavarat jäisivät lojumaan käyttämättöminä nurkkiin, löytyy nykyään monia käteviä vuokrauspalveluita, joista voit vuokrata vaikkapa vaatteita. Yksi esimerkki on kestäviä pukeutumisratkaisuja tarjoava Vaatepuu-vaatelainaamo, johon voi ostaa joko kestojäsenyyden tai vuokrata kertamaksulla. Toinen vaihtoehto on lainata vaatteilta kavereilta ja sukulaisilta, tai järjestää kierrätyspiste, johon voi tuoda ja josta voi hakea vaatteita ilmaiseksi.

Ilmastoahdistuneesta ympäristösankariksi

Olemalla siis kiinnostuneita uusista kiertotalouden tuomista mahdollisuuksista voit tulla mestariksi vanhan kierrättämisessä ja korjaamisessa, jolloin kestävästä kuluttamisesta jää itsellekin hyvä olo. Rikasta arkeasi tiedostavalla kuluttamisella ja tarjoile lähimmäisellesi vaikkapa ympäristöystävällinen illallinen, josta kaikille jää hyvä jälkimaku. Hyödyntämällä kestävän kuluttamisen vinkit – ja jakamalla niitä kavereille – voit pienilläkin teoilla saada aikaan merkittävää vaikutusta parempaan tulevaisuuteen.