Hävikki vähenee myymällä ylijäämätuotteita myös sesongin jälkeen – esimerkiksi joulusuklaa kelpaa suomalaisille tuoreen tutkimuksen mukaan vielä keväälläkin

Hävikkiruoan verkkokauppa Matsmart toteutti hiljattain tutkimuksen, jonka mukaan jopa 95 % vastaajista voisi syödä joulusuklaata myös joulun jälkeen. Lähes kolmasosalla (28 %) joulusuklaata oli myös jäljellä vielä helmikuussa. Nettikyselyyn osallistui 1004 Matsmartin asiakasta Suomessa.

Hävikkiä voi syntyä monessa ruokaketjun vaiheessa. Usein tuottajat varautuvat esimerkiksi joulu- tai pääsiäissesonkiin valmistamalla riittävän määrän ruokaa ja herkkuja vastaamaan vaihtelevaan kysyntään. Tällöin osa tuotteista voi jäädä myymättä varsinaisen juhlakauden aikana.

”Halusimme nyt ensimmäistä kertaa kuulla, mitä ympäristötietoiset asiakkaamme ajattelevat sesonkituotteiden ostamisesta varsinaisen sesongin jälkeen. Rohkaisevat tulokset kertovat siitä, että on todella tärkeä voida tarjota sesonkituotteita, jotka normaalisti voisivat päätyä hävikkiin. Koko ruokaketju hyötyy siitä, että suomalaiset ovat erityisen innokkaita pelastamaan hävikkituotteita ja siten tekemään ympäristötekoja”, iloitsee Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Varsinaisesti kotitalouksissa syntyvä ruokahävikki on Luonnonvarakeskus LUKE:n mukaan noin 20–25 kiloa henkilöä kohden.

Matsmartin tutkimuksessa selvisi myös, että 97 % vastaajista voisi myös ostaa joulusuklaata joulun jälkeen alennettuun hintaan, mikäli tuotteita ei olisi entuudestaan jäljellä kaapissa.

“Edes suklaan päällä oleva jouluinen kääre tai pakkaus ei onneksi tunnu haittaavan makuelämystä kolmen neljästä mielestä (77 %). Esimerkiksi tulevana pääsiäisenä myymme Matsmartissa halloween-munia, joiden kääre vaan eroaa pääsiäisenä totutusta”, jatkaa Böckelman.

Matsmart myy verkkokaupassaan 20–90 prosentin alennuksella tavarantoimittajien jäännöseriä, jotka muutoin saattaisivat päätyä hävikkiin. Pelastamalla tätä ruokaa netistä suomalaiset voivat vähentää ruokahävikkiä tilaamalla tuotteita minne tahansa Suomeen. Suomalaiset ovat pelastaneet Matsmartin kautta jo yli 3 miljoonaa kiloa ruokaa. Samalla myös ympäristö on säästynyt merkittävältä CO2-kuormalta.

Näitä kysyttiin:

Voisin syödä joulusuklaata muulloinkin kuin jouluna:

70%

24%

2%

3%

1%

Voisin ostaa joulusuklaata joulun jälkeen, jos sitä olisi myynnissä alennettuun hintaan:

81%

16%

1%

Joulukääre/-pakkaus heikentäisi suklaan makuelämystä joulunajan ulkopuolella: