Joka viides aikoo vähentää tarjottavien ruokalajien määrää – Viisi säästövinkkiä joulutarjoiluihin

Tulevan juhlakauden ruokien tarjoamisesta voi tänä vuonna tulla haastavampaa, sillä ruoan hinta on noussut ja yleinen inflaatio syö kaikkien ostovoimaa. Siksi Matsmart halusi listata parhaat vinkit, kuinka loihtia maistuvat jouluateriat ja uudenvuoden ruoat entistä edullisemmin. IRO Researchin uunituoreen tutkimuksen mukaan joka viides suomalainen aikoo tarjota tänä vuonna vähemmän ruokalajeja joulupöydässään säästääkseen rahaa.

Monet haluavat ostaa ruokaa entistä harkitummin tänä jouluna ja uutenavuotena. Matsmart myy ruokaa, jota uhkaisi muuten hävikkiin joutuminen - ja siksi yritys pystyy myymään tuotteitaan edullisin hinnoin. Siksi yritystä voikin pitää asiantuntijana vinkkaamaan tavoista, joilla voi säästää rahaa ruokaostoksissa.

“Inflaatio kiihtyy ja sen lomassa moni kiinnittää entistä enemmän huomiota ruoan kustannuksiin. Onneksi edullisuus ei tarkoita suoraan huonoa. Suunnitelmallisuus ja harkitsevaisuus ovat jouluostoksilla erittäin tärkeät valttikortit”, kertoo Iina Lehto Matsmartilta.

Matsmartin tilaaman IRO Researchin uunituoreen tutkimuksen mukaan 20 prosenttia suomalaista – ja jopa 26 prosenttia lapsiperheistä – aikoo tarjota vähemmän eri ruokalajeja joulupöydässä tänä vuonna johtuen ruuan ja energian hintojen noususta.  Kyselyn vastasi 1000 suomalaista tässä kuussa, joten kyseessä on samalla erittäin tuore tutkimustieto.

“Parasta ympäristölle on syödä kaikki tarjolla oleva ruoka. Moni suomalainen aikoo tutkimuksemme mukaan vähentää tarjolla olevien jouluruokalajien määrää, mikä on yksi tärkeimmistä tavoista vähentää niin ruokalaskua kuin turhaa hävikkiäkin”, jatkaa Iina Lehto.

Voimme monella tapaa pienentää ruokalaskua ja hävikkiä joulun ja uudenvuoden juhlinnassa. Tässä viisi Matsmartin vinkkiä:

1. Etsi lyhyitä päiväyksiä. Joulun ja uudenvuoden aikaan parasta on se, että tiedämme tarkalleen, milloin ostettu ruoka aiotaan syödä. Nyt onkin mitä parhain ajankohta piipahtaa punalaputettujen tuotteiden hyllyllä, kun monet kaupat alentavat myös sellaisten tuotteiden hintoja, joiden viimeinen käyttöpäivä on lähellä. Liha on tästä ajankohtainen esimerkki. Kannattaa myös etsiä verkkokaupoista edullisia tuotteita, joissa on lyhyt parasta ennen -päiväys, mikäli vain toimitus ehtii vielä jouluksi.

2. Tee ruoasta lahja. Joulu on monille tyyriinpuoleinen juhla, kun ostetaan sekä ruokaa että lahjoja. Aikuiset voivat tehdä juhlapöydästä lahjan siten, että jokainen tuo yllätysruoan juhliin omana lahjanaan. Näin saattaa kokeilla yllättävää, täysin uutta ruokalajia, samalla säästäen lahjarahoista.

3. Panosta kasvisruokaan. Liha on perinteisesti ollut tärkeä osa monien juhlapöytää. Nyt lihan hinta on kuitenkin noussut erittäin paljon viime joulusta. Tuomalla pöytään aiempaa enemmän edullisempia kasvispohjaisia vaihtoehtoja, säästää sekä rahaa että ympäristöä.

4. Vähennä määrää. Usein jouluna ja uutenavuotena hankitaan enemmän ruokaa kuin jaksetaan syödä, ja se on täysin ymmärrettävää. Kaikkein yksinkertaisin vinkki on vähentää tarjolla olevan ruoan ja ruokalajien määrää, ja näin välttyä hävikiltä ja rahan tuhlaukselta. Tai miksipä ei jättäisi perinteistä joulupöytää välistä kokonaan, ja sen sijaan tarjoilisi kolmen ruokalajin illallisen?

5. Osta viime tinkaan. Jos kuitenkin haluaa, että pöytä notkuu monia ruokalajeja, mieti, mitkä niistä ei ole kuitenkaan täysin pakollisia. Ota pieni riski saatavuuden suhteen ja jätä tiettyjen, vähemmän houkuttelevien ruokien ostaminen viime tippaan. Samalla voi hyödynnä kauppojen jouluruoka-alennukset, jotka tulevat monesti voimaan jo esimerkiksi jouluaattona.
Jukka Harjunen
+358400200003
jukka.harjunen@reachfinland.fi

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan.