Jopa 42 prosenttia suomalaisista aikoo suunnitella erilaisen joulupöydän ruokakulujen vähentämiseksi!

Korkea ruoan hinta on edelleen haaste suomalaisille kotitalouksille. Uudessa Kantar-tutkimuksessa 33 prosenttia suomalaisista on huolissaan kuinka rahat riittävät joulun aikana, ja 42 prosenttia aikoo tehdä jotain erilaista kuin viime vuonna pitääkseen ruokakulut alhaisina. Noin 20 % suunnittelee vähentävänsä joulupöydän annoksiaan, mutta vain 5 % aikoo kutsua vähemmän vieraita jouluksi.

Matsmartin liiketoimintamalli perustuu elintarvikkeiden ja muiden tuotteiden pelastamiseen hävikiltä. Näitä ovat tuotteet, joissa on virheelliset etiketit, vanhentunut tuotevalikoima tai tuotteet, joissa on lyhyt parasta ennen -päiväys. Tuotteet myydään sitten huomattavasti alennettuun hintaan. Inflaation ja elintarvikkeiden hintojen nousun myötä Matsmart on havainnut uusien asiakkaiden määrän lisääntyneen.

PTT:n ja Luken tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset voivat odottaa maksavansa ylimääräistä joulupöydän suosikeistaan, kuten kalasta ja sianlihasta.* Kantar Sifon Matsmartin teettämässä kyselyssä 42 prosenttia suomalaisista sanoo tekevänsä jotain eri tavalla kuin viime vuonna pitääkseen jouluruoan kustannukset alhaisina. Naiset (46 %) enemmän kuin miehet (39 %) suunnittelevat muuttavansa joulupöydän tarjottavia.

- Suomalaisten on edelleen pidettävä silmällä lompakkoaan ruokaostoksia tehdessään. Uusi kyselymme paljastaa, että yli kolmasosa on huolissaan siitä, kuinka rahat riittävät tänä jouluna. Lisäksi 42 % suomalaisista suunnittelee vähentävänsä perinteisiä tarjottavia joulupöytäänsä. Vaikka saattaa tuntua hieman melankoliselta poiketa tavallisista juhlista, on kuitenkin olemassa lukuisia ratkaisuja, jotka auttavat säästämään rahaa. Ja mikä parasta, ne auttavat myös vähentämään ruokahävikkiä, joka on tyypillisesti huipussaan lomakauden aikana. Tarvitaan vain halu ajatella hieman eri tavalla joutumatta tinkimään liikaa perinteistä, sanoo Björn Gent, Matsmartin Pohjoismaiden markkinointipäällikkö.

Suosituimpia ratkaisuja kustannusten leikkaamiseen ovat eri ruokien vähentäminen (20 %), ruoan määrän vähentäminen lautasta kohden (17 %) ja halvempien ruoka-aineiden hankinta (11 %). Vain kolme prosenttia on valmis korvaamaan perinteisen joulupöydän kolmen ruokalajin aterialla, ja vain viisi prosenttia ajattelee vierasmäärän leikkaamista.

- Tulokset osoittavat selvästi, kuinka tärkeitä jouluperinteemme ovat meille. Melkein kukaan ei voi kuvitella syövänsä kiinteää menua perinteisen joulupöydän sijaan, ja harvat haluavat leikata vieraslistaansa juhlaa varten. Siksi älykkäät ratkaisut joulupöydän kokoamiseen tänä jouluna ovat tärkeitä. Strategiat, kuten vähemmän ruokia, pienemmät annokset tai valinta käyttää vähemmän lihaa, auttavat meitä säästämään rahaa, mutta olemaan myös ympäristöystävällisempiä ja heittämään vähemmän ruokaa pois. Ja kaikki samalla kun säilytetään tärkeimmät jouluperinteet, sanoo Björn Gent.

Tietoja kyselystä:

Kantar Sifo teki kyselyn 1.-7.12.2023 ja siihen osallistui 1070 18-79-vuotiasta vastaajaa.

Kysymykset olivat:

Teetkö jotain seuraavista alentaaksesi jouluruoan kustannuksia tänä vuonna?

Vähennä ruokia joulupöydässä: 20%

Vähennä ruuan määrää per ruokalaji joulupöydässä: 17%

Osta halvempia ruoka-aineita: 16%

Osta ruokaa tarjouksella etukäteen ja pakasta se: 12%

Korvaa joulubuffet kolmen ruokalajin aterialla: 3%

Kutsu vähemmän vieraita: 5%

Pitää nyyttikestit: 1%

Tarjoile vähemmän lihaa: 7%

Valmista lisää ruokia itse tyhjästä: 11%

Mikään edellä mainituista ei suunnittele samaa joulupöytää kuin viime vuonna: 50%.

Epäilevä/en tiedä: 8%

Emme käytä rahaa vain jouluruokaan.

Oletko huolissasi toimeentulostasi joulun 2023 aikana?

Kyllä: 33%

Ei: 63%

Epäilen/en tiedä: 4%

* https://www.hbl.fi/artikel/da703dd6-19cb-54a5-a2da-a1985a2b693a

Yhteydenotot:
Hanna Thofelt Lindström
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Matsmart yrityksenä:
Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan sekä Itävaltaan.

Avainsanat: