Matkailu väheni – hävikkiruoan verkkokauppa auttaa suomalaisia pelastamaan lentoaseman herkkuja ja virvokkeita

Matkustajamäärien vähennettyä myös matkailuun liittyvien oheispalveluiden liikevaihto on pienentynyt nopeasti. Helsinki-Vantaalla toimivat FineFood-myymälät halusivat löytää keinon antaa varastossa oleville tuotteille uuden mahdollisuuden yhdessä Matsmartin kanssa. Tuotteet tulevat tänään myyntiin Matsmartin verkkokauppaan, josta suomalaiset voivat pelastaa herkut ja juomat päätymästä hävikkiin.

“Matkailun haasteista on puhuttu paljon. Matkailuyritysten taustalla on myös monia erilaisia alihankkijoita ja tavarantoimittajia, jotka toimittavat tuotteita muun muassa kioskeille, taxfree-myymälöille, ravintoloille ja kahviloille. Monet näistä toimittajista ovat painineet haasteiden parissa, kun varastot ovat täyttyneet. Halusimme tarjota nopean ratkaisun tarjoamalla tuotteet Matsmartin asiakkaille, ja samalla antaa mahdollisuuden vähentää hävikkiä Suomessa”, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Matsmart.fi:hin on tullut myyntiin rajoitettu 10 000 kappaleen erä lentomatkustajille myytäviksi tarkoitettuja tuotteita, joista monet ovat suklaita, virvokkeita ja muita herkkuja tutuilta tuotemerkeiltä kuten Fazer, Hartwall ja Malaco. Mukana on myös eksoottisempaa porosnackiä. Osaa tuotteita on hyvin rajattu määrä. Kaikki tuotteet myydään tuttuun tapaan tuntuvilla alennuksilla.

Category Manager Talar Aykaz FineFood-kauppoja edustavalta World of Delighstilta näkee yhteistyön positiivisena ratkaisuna ja toivoo asiakkaiden pääsevän samalla myös hieman lomatunnelmiin:

“Matsmart tarjosi meille nopean ja ennen kaikkea ympäristöystävällisen jakelukanavan tuotteille, jotka suomalaiset voivat nyt pelastaa maanlaajuisen verkkokaupan kautta. Toivottavasti asiakkaat nauttivat tuotteista yhtä paljon, kuin olisivat nauttineet joko lentoa odotellessa tai jo matkalla lomakohteeseen”.

Samalla kun matkailuala on joutunut jarruttamaan, ruoan verkkokaupat ovat lisänneet myyntiään. Jo vuodesta 2017 Suomessa toimineen Matsmartin myynti nousi ensimmäisellä neljänneksellä 42 % viime vuoden lopulta.

World of Delights on Hollannissa 1958 perustettu yritys, jolla on kolme FineFood-liikkeitä Helsinki-Vantaan lähtöporteilla.