Matsmart investoi uuteen automatisoituun ja ympäristöystävälliseen logistiikkakeskukseen joka kolminkertaistaa kapasiteetin – palvelee myös kymmeniätuhansia suomalaisasiakkaita

Verkkokauppa Matsmart perustaa uuden, Ruotsin Örebrohon rakennettavan automatisoidun logistiikkakeskuksen. Pinta-ala tulee olemaan 20 000 m2, ja keskuksessa työskentelee 149 robottia, jotka auttavat henkilöstöä keräämään ja pakkaamaan tuotteita. Rakennus saa sähkönsä aurinkopaneeleista. Uusi varasto on tarkoitus ottaa käyttöön keväällä 2022 ja se palvelee myös kymmeniätuhansia suomalaisasiakkaita.

“Meillä on hyvin mielenkiintoinen vaihe edessämme. Uskomme, että uuden logistiikkakeskuksen avulla voimme vastata jatkuvasti kasvavaan kysyntään jopa seuraavan 10 vuoden ajan. Samalla uusi investointi on keskeisessä roolissa tavoitteessamme saavuttaa pysyvästi kannattava liiketoiminta niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa”, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Matsmart myy ruokaa ja muita tuotteita, jotka muuten saattaisivat päätyä hävikkiin. Yritys perustettiin 2014 Ruotsissa, josta toiminta laajeni Suomeen kesällä 2017, Tanskaan 2019 ja Saksaan 2020. Kasvu on ollut vahvaa perustamisesta saakka ja se jatkoi kasvuaan myös viime vuonna, joka oli ennätyksellinen koko verkkokauppa-alalle. Juuri vahva kasvu johti siihen, että Matsmart päätti investoida uuteen roboteilla varustettuun automatisoituun varastoon.

“Nykyinen varastomme on kokonsa ja tilojensa puolesta jo nyt niin tehokas kuin mahdollista, ja henkilöstömme tekee siellä upeaa työtä. Nykyisessä toimipisteessämme Katrineholmissa kasvun rajat tulevat kuitenkin pian vastaan, ja meidän on voitava viedä varastointi- ja logistiikkatoimintomme nyt seuraavalle tasolle. Uusi varasto tarjoaa kolminkertaisen määrän tilaa ja mahdollisuuden kasvuun. Siksi toivomme myös, että monet työntekijämme jatkavat mukanamme, kun siirrymme uuteen kaupunkiin vuonna 2022”, kertoo logistiikkajohtaja Conrad Edgren Matsmartilta.

Uuden keskuksen rakennuttaa kiinteistösijoitusyhtiö Infrahub, jolla on pitkä kokemus verkkokaupasta ja logistiikasta. Katolle tulevista aurinkopaneeleista sähkönsä saava logistiikkakeskus tulee olemaan pinta-alaltaan 20 000 m2, ja sinne mahtuu 10 000 pakkauslavaa ja 14 lastauslaituria. Henkilöstön tukena varastossa tulee työskentelemään 149 robottia, minkä ansiosta keräilykapasiteetti on arviolta 6000 tilausta tunnissa.

Automatisointi rakennetaan Element Logicin AutoStore-järjestelmällä. Element Logic tarjoaa varastoratkaisuja myös Dustin-, NA-KD- ja Nelly-verkkokaupoille. Element Logicin toimitusjohtaja Thomas Karlsson:

“Tulee olemaan hienoa nähdä, miten Element Logic ja Matsmart voivat yhdessä osoittaa, että AutoStore on oikea automaatioratkaisu tämäntyyppiseen nopeasti kasvavaan ruoan verkkokauppaan. Luonnollisesti on myös mahtavaa tehdä yhteistyötä Matsmartin kaltaisen yrityksen kanssa, joka on muuttamassa elintarviketoimialaa kestävämpään suuntaan. Voimme tarjota Matsmartille järkevän, kustannustehokkaan ja ekologisesti kestävämmän logistiikkajärjestelmän”.

Viime kuussa Matsmart ilmoitti varmistaneensa yhteensä 35 miljoonaa euron lisärahoituksen pääosin kahdelta uudelta sijoittajalta: SEB Private Equityltä ja Gullspång Re:food Investiltä. Viime vuonna Matsmartin liikevaihto Suomessa nousi jo 9 miljoonaan euroon.

Avainsanat: