Matsmart keräsi 35 miljoonaa kasvua tukemaan

2020 oli Matsmartin tähän saakka vahvin vuosi – Ruotsissa toiminta kääntyi voitolliseksi ja Euroopan suurimmalla markkinalla Saksassa toiminta sai lentävän lähdön. Matsmart on tänään kertonut uudesta 35 miljoonan rahoituskierroksesta, joka on samalla suurin tähänastisista. Suomessa Matsmart-nimellä vuodesta 2017 lähtien toiminut yritys on laajentunut uusiin maihin Motatos-brändillä.

Rahoituskierrokseen osallistuineilla sijoittajilla on selkeä tavoite käyttää investointeja tehokkaana työkaluna kestävän kehityksen edistämiseksi. Missiona on mullistaa maailmanlaajuinen ruokajärjestelmä.

Matsmart keräsi nyt yhteensä 35 miljoonaa euroa rahoitusta pääosin kahdelta uudelta sijoittajalta: SEB Private Equityltä ja Gullspång Re:food Investiltä.

“Markkinoilla on merkittävää kysyntää Matsmartin kaltaiselle yritykselle, jonka liiketoimintamalli on täysin linjassa maailmanlaajuisten kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa ja jossa jokaisella eurolla saadaan merkittävää vaikuttavuutta aikaan. Olemme iloksemme huomanneet, että monille rahoittajille sijoituskohteen valinnassa tärkeimmäksi kriteeriksi nousee nyt kestävään kehityksen tähtäävä toiminta – sen sijaan, että se olisi sinänsä positiivinen lisä muun tekemisen ohella”, kertoo yksi Matsmartin perustajista, toimitusjohtaja Karl Andersson.

Chief Investment Officer Victor Lang SEB Private Equityltä jatkaa: “Matsmart ja sen toiminta kestävän kehityksen lisäämiseksi sopii erinomaisesti meidän sijoitusstrategiaamme. Olemme jo pitkään sijoittaneet kestäviin trendeihin. Matsmartin liiketoimintamalli ja missio perustuu ruokahävikin vähentämiselle, mikä sopii meille täydellisesti”.

Gullspång Re:food Invest puolestaan keskittyy sijoituksiin, joilla on tarkoitus saada aikaan muutosta elintarvikealalla, jossa ruokahävikin vähentämisestä on tullut tärkeä tavoite:

“On mahdollista saavuttaa YK:n Kestävän kehityksen tavoitteet vuoteen 2030 mennessä ja pysäyttää ruoan aiheuttamien terveyshaittojen lisääntyminen, mutta vain jos maailmanlaajuinen ruokajärjestelmä saadaan muutettua. Investoimme yrityksiin, joilla on selvää potentiaalia arvonnousuun ja jotka voivat lisäksi toiminnallaan edistää tieteen kriittisiksi tunnistamia muutoksia. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi siirtyminen eläinperäisestä proteiinista kasviperäiseen, maataloudessa regeneratiiviseen eli uudistuvaan viljelyyn ja epäterveellisistä ruokavalioista terveellisiin. Luonnollisesti myös Matsmartin edistämä muutos lineaarisesta hävikkiherkästä ruokaketjusta kiertotaloutta tukevaan järjestelmään on meille hyvin tärkeää. Olemme seuranneet Matsmartin tarinaa vuodesta 2015 lähtien ja olemme olleet hyvin vaikuttuneita siitä, miten yrityksen johto on pystynyt raivaamaan uutta markkinaa ja kyennyt rajatuilla resursseilla kasvattamaan ainutlaatuisen yrityksen, joka kasvaa vahvasti ja tarjoaa samalla ratkaisun erittäin tärkeään haasteeseen eli ruokahävikin vähentämiseen”, kertoo Peter Odemark, Managing Partner, Gullspång Re:food Invest.

Matsmart tulee käyttämään rahoitusta kansainvälisen laajentumisen jatkamiseksi –  hyödyntämällä uusien rahoittajien kokemusta – ja vahvistaakseen markkina-asemaa nykyisissä maissa kuten Suomessa.

Huhtikuussa 2020 alkanut laajentuminen Euroopan suurimmalle markkinalle Saksaan ylitti kaikki odotukset, ja sen kasvuodotuksia on myös päivitetty moneen kertaan.

“Odotamme vahvaa kasvua uusilla markkinoilla ja hyvää yhteistyötä Matsmartin johdon kanssa kehittääksemme yritystä entisestään. Matsmart tuo todella merkittävää potentiaalia ja luo arvoa paitsi tavarantoimittajille ja kuluttajille, myös ympäristöllemme”, kertoo Maria Bilkenroth, Investment Director, SEB Private Equity.

Matsmartin visio on maailma ilman ruokahävikkiä, ja yrityksen tavoitteena on nyt viedä maailman ruokajärjestelmää kestävämpään suuntaan. Tässä työssä tarvitaan voimakkaita toimenpiteitä liittyen esimerkiksi maailmanlaajuiseen elintarviketuotantoon, jossa hävikki on suurta.

“Maailman ruokajärjestelmän tulee muuttua kiertotalouden viitoittamaan suuntaan. Matsmartin tärkein rooli on toimia jatkossakin strategisena kumppanina maailmanlaajuiselle ja paikalliselle ruokateollisuudelle ja yhdessä löytää ratkaisuja kestävälle ruoantuotannolle ja -jakelulle”, jatkaa Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Matsmartin kasvupotentiaali on lähestulkoon ääretön. Tähän saakka Matsmartin kautta on pelastettu yli 20 000 tonnia ruokaa ja tuotteita, jotka muutoin olisivat voineet päätyä hävikkiin. Vertailun vuoksi globaali ruokatuotanto on 1,6 miljardia tonnia.

“Olemme nyt vasta raapaisseet pintaa. Maailman ruokajärjestelmässä on isoja haasteita, ja niihin tarvitaan meidän kaltaisia, skaalautuvia ratkaisuja”, jatkaa Böckelman.

Rahoituskierroksen taloudellisena neuvonantajana toimi Carnegie ja juridisena neuvonantaja oli Settervalls Advokatfirma. Uuteen kierrokseen osallistuivat myös aiemmat sijoittajat Northzone, Norrsken Foundation, Novax, Ingka Group (IKEA) ja LeadX Capital.

Kuvapankki