Matsmart keräsi 38 miljoonaa euroa rahoitusta omistajiltaan

• Matsmart on nopeasti kasvava kuluttajaverkkokaupan yritys, jonka tavoitteena on ruokajärjestelmän kestävä uudistaminen torjumalla maailmanlaajuista ruokahävikkiä
  • Kuluttajat voivat ostaa Matsmartin verkkokaupasta FMCG-tuottajien ylijäämävarastoja edullisesti ja suoraan kotiovelle toimitettuina
  • Uusi rahoitus käytetään ensisijaisesti suurimman potentiaalin markkinoiden (Saksa ja Iso-Britannia) kasvattamiseen.

Ruotsalaislähtöinen kestävän kehityksen verkkokauppa Matsmart on tänään ilmoittanut 38 miljoonan euron uudesta rahoituksesta nykyisiltä omistajiltaan. Samalla yrityksen valuaatio nousi merkittävästi. Rahoituskierroksen johtavina sijoittajina toimivat SEB Private Equity, joka on Matsmartin suurin omistaja, ja Exor Capital, joka on lisännyt omistusosuuttaan ​​merkittävästi sen jälkeen, kun rahasto osallistui C-sarjan rahoituskierrokseen marraskuussa 2021.

Uusi rahoituskierros nostaa Matsmartin kokonaisrahoituksen yli 130 miljoonaan euroon.

- Matsmart on erittäin vahvassa ja vakaassa kasvun vaiheessa – ja näinä turbulentteina aikoina liiketoimintamme merkitys on vain kasvanut. Ruokatuotannon resursseista huolehtiminen ympäristömme ja kuluttajien lompakon iloksi on paitsi järkevää, myös välttämätöntä. Uusi pääoma nopeuttaa kestävää muutosta elintarvike- ja vähittäiskaupassa Euroopan suurilla markkinoilla, kommentoi Karl Andersson, Matsmartin toimitusjohtaja ja perustaja.

Uudella rahoituksella vauhditetaan kasvua avainmarkkinoilla Saksassa ja Isossa-Britanniassa, sekä edistetään liiketoiminnan ja tarjooman kehittämistä kaikilla markkinoilla. Yritys toimii tällä hetkellä Matsmart-nimellä Suomessa ja Ruotsissa, sekä Motatos-brandillä Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Tanskassa.

Perustaja-toimitusjohtaja Karl Anderssonin rinnalle on kasvua johtamaan valittu Matsmartin entinen COO Peter Beckius, joka on kesäkuusta lähtien nimitetty yrityksen toiseksi toimitusjohtajaksi (co-CEO). Kun Karl jatkossakin keskittyy ulkoisiin sidosryhmäsuhteisiin, innovaatioihin ja kumppanuuksiin, Peter keskittyy liiketoiminnan ja organisaation johtamiseen ja kehittämiseen maailmanlaajuisesti.

- Olemme Peterin kanssa työskennelleet erittäin tiiviisti yhdessä kuluneen vuoden ajan, ja saaneet voimaa toistemme erilaisista henkilöprofiileista. Jaamme monia samoja arvoja ja meillä on yhteinen näkemys Matsmartin kehittämisestä eteenpäin, Karl Andersson kommentoi.

Peter Beckius kertoo puolestaan odottavansa innolla tulevaa:

- Odotan innolla, että pääsen jatkamaan yhteistyötä Karlin kanssa ja parantamaan ja kehittämään liiketoimintaa ja tarjoomaa entisestään. Kehitys on jatkunut vahvana tämän vuoden ajan, erityisesti Saksassa korkeana jatkuneen kysynnän johdosta, ja onnistuneen lanseerauksen ansiosta Isossa-Britanniassa. Uuden rahoituksen myötä meillä on hyvät mahdollisuudet nopeuttaa tätä kasvua, Peter päättää.

SEB Private Equityn Maria Bilkenroth vahvistaa, että heidän päätöksensä jatkorahoittaa Matsmartia on linjassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa:

- Ensimmäisestä sijoituksestamme on kulunut nyt hieman yli vuosi ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä Matsmart-tiimin kykyyn tuottaa tulosta jo tässä ajassa. Matsmart tarjoaa hintatietoisille kuluttajille kestäviä valintoja, mikä tekee Matsmartista erittäin sopivan sijoituskohteen meille. Kestävän liiketoiminnan kasvu on elintärkeää kiertotalouden toteutumiselle. Odotamme innolla, että voimme jatkossakin tukea Matsmartin tiimiä liiketoiminnan kasvattamisessa Euroopan markkinoilla, kommentoi Maria Bilkenroth, SEB Private Equityn sijoitusjohtaja.

Monet muutkin Matsmartin aiemmista sijoittajista ovat osallistuneet rahoituskierrokseen SEB Private Equityn ohella, mukaan lukien Gullspång Re:food invest, Blume Equity ja Exor Group

Matsmartin kokonaisliikevaihto 2021 oli 68 miljoonaa euroa ja tämän vuoden liikevaihdon odotetaan nousevan 100 miljoonaan. Matsmartin omistajia ovat muun muassa SEB Private Equity, Northzone, Edastra, LeadX Capital, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Blume Equity ja Norrsken VC.

Yhteystiedot:

Hanna Thofelt Lindström

+46-76-316 12 07
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan.