Matsmart kiihdyttää kansainvälistä laajentumista – uusi rahoituskierros Blume Equityn johdolla

Matsmartin vahva vuosi jatkuu uudella 24 miljoonan euron rahoituskierroksella, jota johtaa brittiläinen Blume Equity aikaisempien sijoittajien tukemana. Tämä on jatkoa keväällä julkistetulle rahoituskierrokselle ja nostaa Matsmartin kokonaisrahoituksen 95 miljoonaan euroon. Uusi rahoitus mahdollistaa nopeamman kansainvälisen laajentumisen, joka pohjautuu menestyvälle liiketoiminnalle monessa Euroopan maassa.

Hävikkiruokaa verkossa myyvä Matsmart on jälleen saanut mukaan joukon sijoittajia, joiden tavoitteena on käyttää pääomasijoitusta työkaluna kestävän kehityksen edistämiseksi. Blume Equity sijoittaa yksinomaan teknologiayrityksiin, joiden päämääränä on tehdä ruoka- ja terveysjärjestelmistämme kestävämpiä. Matsmart on Blume Equityn toinen sijoituskohde.

Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson kertoo lisääntyneestä kiinnostuksesta Matsmartin liiketoimintaa kohtaan:

Matsmartin liiketoiminnassa on käynnissä erittäin vahva kasvuvaihe. Ympäristö- ja hintatietoinen asiakaskuntamme kasvaa nopeasti eurooppalaisilla markkinoilla. Samalla olemme kiinnostava kohde sijoittajille, jotka etsivät YK:n kestävän kehityksen tavoitteita tukevia yrityksiä. Lähdemme erinomaisista lähtökohdista jatkamaan kansainvälistä laajentumistamme ja odotamme innolla yhteistyötä Blume Equityn kanssa tavoitteidemme saavuttamiseksi.”

Blume Equityn perustajiin kuuluva Michelle Capiod vahvistaa, että päätös sijoittaa Matsmartiin perustui sen tavoitteisiin tukea kestävää kehitystä:

“On hienoa aloittaa yhteistyö Karlin ja hänen tiiminsä kanssa Matsmartin kansainvälisen kasvun kiihdyttämiseksi. Matsmart on rakentanut erittäin skaalautuvan liiketoimintamallin, joka vastaa suureen globaaliin haasteeseen ruokajärjestelmässämme: Matsmart auttaa elintarvikkeiden tuottajia pelastamaan ylijäämäruokaa päätymästä hävikkiin myymällä tuotteet asiakkaille merkittävillä alennuksilla. Tässä voittavat kaikki: tavarantoimittajat, kuluttajat ja planeettamme. Päätimme osallistua rahoituskierrokseen tukeaksemme visionääristä tiimiä, jolla on samat tavoitteet kuin meillä Blume Equityllä – tukea yrityksiä, joiden liiketoiminnan ytimessä on muuttaa vallitsevia ruoka- ja terveysjärjestelmiä parempaan suuntaan.”

Dave Lewis, entinen Tescon toimitusjohtaja ja nykyinen Blume Equityn vanhempi neuvonantaja, kommentoi:

“Ruokahävikki on merkittävä ympäristöhaaste ja iso sosiaalinen kysymys, joka pitää nostaa keskusteluun. Hienoa, että Blume Equity voi auttaa lisäämään kestävää kuluttamista eurooppalaisessa ruoan ekosysteemissä”.

Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman:

“Uuden rahoituksen turvin kansainväliset laajentumissuunnitelmat auttavat myös suomalaisia valmistajia tavoittamaan uusia asiakkaita Euroopassa samalla mahdollistaen suurtenkin ylijäämävarastojen pelastamisen hävikiltä.”

Useat Matsmartin aiemmista sijoittajista – kuten SEB Private Equity ja Gullspång Re:food invest – osallistuivat myös uusimpaan rahoituskierrokseen.

Kuvia medialle: Michelle Capiod, Blume Equityn tiimi ja logo

Avainsanat: