Matsmart lanseerasi kaksi uutta By Motatos -tuotetta: cashew- ja hasselpähkinät

Hävikkiruuan verkkokauppa Matsmart laajentaa omaa By Motatos -tuotemerkin valikoimaa kahdella tuotteella: cashew- ja hasselpähkinöillä. Pähkinöiden ravintopitoisuuden ja ympäristöetujen ansiosta ne edistävät kestävämpää elintarvikejärjestelmää. Kuten muutkin By Motatos -tuotteet, yksi prosentti tuotteiden myynnistä lahjoitetaan The Hunger Project -järjestölle.

Toukokuussa 2021 Matsmart lanseerasi uuden oman tuotemerkkinsä By Motatosin. Tuotevalikoimaan kuului lanseerauksen yhteydessä useita edullisia perustuotteita, kuten pastaa, papuja, oliiviöljyä ja tomaattimurskaa. Nyt valikoima laajenee entisestään.

"Omien merkkien valikoimamme on luotu helpottamaan ruoan säästämistä, tarjoamaan asiakkaille kasviperäistä ruokaa edulliseen hintaan ja torjumaan maailman nälänhätää. Koska aiempi valikoima on saanut asiakkailtamme lämpimän vastaanoton, päätimme laajentaa tuotevalikoimaa sisältämään entistä useampia edullisia perustuotteita ruokakomeroon", kertoo Tilda Jönsson, markkinoinnin kehityspäällikkö Matsmartilta.

Valinta lanseerata cashew- ja hasselpähkinöitä perustuu ensisijaisesti niiden ravitseviin ominaisuuksiin; ne ovat loistavia kasviperäisen proteiinin, kuidun, magnesiumin ja E-vitamiinin lähteitä. Mutta pähkinöillä on myös ympäristöhyötyjä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että puut, joissa pähkinät kasvavat, sitovat erinomaisesti hiiltä ilmakehästä ja estävät myös maaperän eroosiota. Tätä planeettamme ja ruokajärjestelmämme todella tarvitsevat. Pähkinöiden ainoa haittapuoli on niiden vesijalanjälki, joka on huomattavan suuri.

"Se, että pähkinät ovat sekä hyviä että huonoja ympäristön kannalta, kertoo elintarvike- ja maatalousjärjestelmien monimutkaisuudesta. Useimmat asiat eivät ole mustia tai valkoisia, vaan pikemminkin harmaita. Siksi on hyvä huomioida monia lähtökohtia, kun työskennellään kestävän ruoan tulevaisuuden puolesta", päättää Hanna Thofelt Lindström, Matsmartin viestintä- ja vaikuttavuusohtaja.

Cashew- ja hasselpähkinät:

• Cashew- ja hasselpähkinät ovat erittäin ravitsevia. Luettelo kaikista hyvistä ravintoaineista on pitkä. Ensinnäkin molemmissa pähkinöissä on vähän sokeria, mutta runsaasti kuitua. Ne sisältävät myös paljon kasviproteiinia, hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja. Kaiken lisäksi ne ovat hyvä vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde. Sekä cashew- että hasselpähkinöissä on runsaasti E-vitamiinia ja magnesiumia.

• Cashew- ja hasselpähkinäpuut ovat erinomaisia ​​hiilensitojia. Tutkimukset osoittavat, että hasselpähkinäpuutarhat voivat optimaalisissa olosuhteissa sitoa noin 58 800 kg hiilidioksidia hehtaaria kohden vuodessa. Jos sitä verrataan henkilöauton hiilidioksidipäästöihin EU:ssa, vastaisi se 488 372 ajettua kilometriä. Ja tämä puolestaan vastaa 12 maailmanympärimatkaa.

• Cashew- ja hasselpähkinöiden viljely vaatii paljon vettä. Tonni cashewpähkinöitä voi vaatia 5,6 olympia-altaan verran vettä, kun taas tonni hasselpähkinöitä kuorineen tarvitsee noin 2,1 olympia-altaallista vettä. Se on paljon se. Vertailun vuoksi perunatonni vaatii vain 0,11 vedellä täytettyä olympia-allasta.

• Cashew- ja hasselpähkinäpuut eivät vaadi paljoa maaperänmuokkausta, koska ne ovat monivuotisia, eli istutetaan kerran ja kasvavat sen jälkeen useita vuosia. Vähemmän maaperänmuokkausta on ympäristön kannalta hyvä asia, sillä toistuva määperän myllääminen tekee maasta alttiimman tiivistymiselle, häiritsee maaperän eliöitä ja johtaa eroosioon. Se vaatii myös koneita, jotka tarvitsevat polttoainetta, mikä tarkoittaa, että kasvihuonekaasuja vapautuu. Koska cashew- ja hasselpähkinäpuut ovat monivuotisia, kaikki nämä negatiiviset seuraukset voidaan välttää.

Lisätiedot ja tuotteet toimittajille:

Jukka Harjunen

+358400200003