Matsmart tutki: Suomalaiset kokevat aiempaa enemmän huonoa omaatuntoa heittäessään ruokaa pois

Seitsemän kymmenestä (70 %) suomalaisesta kokee ainakin silloin tällöin huonoa omaatuntoa heittäessään ruokaa pois. Viime vuonna asiasta poti huonoa omaatuntoa harvempi eli 67 % suomalaisista. Huonoa omaatuntoa tuntevien osuus on keskimäärin noussut 2017 vuodesta saakka, jolloin vuosittainen tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran.

Matsmartin seurantatutkimus toteutettiin jo kuudentena vuotena peräkkäin, ja siihen osallistui 1042 suomalaista markkinatutkimusyritys Kantarin paneelissa toukokuussa.

Usein huonoa omaatuntoa potevista naiset (37 %) kokevat selvästi useammin huonoa omaatuntoa heittäessään ruokaa pois kuin miehet (26 %).

Pohjoismaiden ensimmäinen hävikkiruuan verkkokauppa Matsmart täytti kesäkuussa viisi vuotta Suomessa, ja halusi sen johdosta myös selvittää, miten suomalaisten tietoisuus ruokahävikin ympäristövaikutuksista on vuosien saatossa muuttunut.

Tutkimuksen perusteella selvisi myös, että yli puolet (57 %) suomalaista kertoo tietoisuutensa ruokahävikin ympäristövaikutuksista lisääntyneen viime vuosina.

“Ruuan hintojen noustessa olemme tilanteessa, jossa ruokahävikin taloudellinen kustannus on yhtä suuri kuin hävikin ekologinen kustannus - joten nyt viimeistään olisi aika hyödyntää ruokaresurssejamme paremmin. Tavoitteemme omalta osaltamme on ollut lisätä tietoisuutta ruokahävikistä, sen vaikutuksesta ympäristöön ja tietenkin parhaista keinoista vähentää hävikkiä. Se että yli puolet kokee olevansa aiempaa tietoisempia hävikin ympäristövaikutuksista kertoo, että työ on tuottanut tulosta”, kertoo Matsmartin perustaja ja toimitusjohtaja Karl Andersson.

1. Podetko huonoa omaatuntoa, jos heität ruokaa pois? (luvut pyöristettyjä)
Kaikki Miehet Naiset
Kyllä, usein 32 % 26 % 37 %
Kyllä, silloin tällöin 38 % 36 % 40 %
Harvemmin 16  % 21 % 11 %
En koskaan 3 % 6 % 1 %
En osaa sanoa/ei koske minua 12 % 11 % 12 %
  • Ainakin silloin tällöin huonoa omaatuntoa ruoan pois heittämisestä kokevat 2017–2022:
    • 2017: 61 %
    • 2018: 68 %
    • 2019: 72 %
    • 2020: 78 %
    • 2021: 67 %
    • 2022: 70 %
  1. Kuinka tietoisuutesi ruokahävikin ympäristöhaitoista on muuttunut verrattuna muutaman vuoden takaiseen? (luvut pyöristettyjä)
Kaikki Miehet Naiset
Olen paljon tietoisempi asiasta 17 % 10 % 23 %
Olen jonkin verran tietoisempi asiasta 40 % 40 % 40 %
Tietoisuuteni ei ole muuttunut 40  % 46 % 35 %
En osaa sanoa 3 % 3 % 3 %

Näin tutkimus toteutettiin:

• Tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyritys Kantar, ja sen kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset.
  • Kyselyyn vastattiin sähköisesti, ja siihen osallistui 1042 suomalaista toukokuussa 2022.

Lisätiedot ja koko tutkimusdata:

Jukka Harjunen
+358400200003
jukka.harjunen@reachfinland.fi

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan.